Chiński gigant Huawei Technologies od dawna współpracuje z chińskimi producentami samochodów w zakresie tworzenia elektroniki pokładowej i integracji usług informacyjnych, ale nie nawiązał jeszcze kontaktu z firmami zagranicznymi. Według plotek Huawei zaprosił niedawno niemieckie Mercedes-Benz i Audi do zostania udziałowcami swojej spółki zależnej, która specjalizuje się w rozwoju komponentów i oprogramowania do systemów pokładowych samochodów.
Poinformowała o tym agencja informacyjna Reuters, powołując się na trzy kompetentne źródła. Chińska firma Huawei Technologies, która od 2019 roku znajduje się pod amerykańskimi sankcjami, liczy, że pojawienie się zachodnich akcjonariuszy w „dywizji motoryzacyjnej” w pewnym stopniu uchroni ją przed możliwymi problemami geopolitycznymi.
Specjalistyczny oddział Huawei, utworzony cztery lata temu, jak firma ogłosiła w zeszłym miesiącu, powinien uzyskać strukturalną niezależność. Według nieoficjalnych szacunków kapitalizacja tego biznesu Huawei szacowana jest na 28–35 miliardów dolarów, a kilka tygodni temu, według źródeł, Huawei przeprowadził wstępne negocjacje z Mercedes-Benz. Niemieckiemu producentowi samochodów zaproponowano wykupienie udziałów w podstawowej działalności Huawei odpowiadających 3 lub 5%. Według niektórych doniesień strona niemiecka odrzuciła taką propozycję, powołując się na chęć utrzymania statusu premium swojego ekosystemu i niechęć do polegania na zewnętrznej firmie w zakresie rozwoju specjalistycznego oprogramowania.
Nie określono, jak kierownictwo należącej do Volkswagena marki Audi zareagowało na taką propozycję. Jednak Audi i Huawei w dalszym ciągu wykazują zainteresowanie wspólnym rozwojem aktywnych systemów wspomagających kierowcę na potrzeby niemieckiego producenta samochodów. Taka interakcja powinna przynajmniej doprowadzić do pojawienia się na chińskim rynku do 2025 roku samochodów Audi z oprogramowaniem, w rozwoju którego Huawei będzie brał udział, a produkcją samochodów zajmie się spółka joint venture Volkswagena i FAW . Oficjalni przedstawiciele giełdowych spółek odmówili przekazania agencji Reuters komentarzy w tej sprawie.
Volkswagen współpracuje już z chińskimi firmami XPeng i SAIC przy tworzeniu pojazdów elektrycznych na rynek chiński, a Horizon Robotics opracowuje dla nich chipy stosowane w aktywnych systemach wspomagania kierowcy. Niepodważalny jest interes drugiego co do wielkości producenta samochodów w utrzymaniu swojej pozycji na największym rynku motoryzacyjnym świata poprzez takie dostosowanie się do gustów lokalnej społeczności. Huawei współpracuje na chińskim rynku motoryzacyjnym z Seres Group (marka Aito) i Changan Automobile. Ten ostatni wykazał nawet zainteresowanie inwestycjami w podstawową działalność Huawei po jej strukturalnym wydzieleniu. Chery Automobile, Jianghuai Automobile Group, BAIC Motor i Dongfeng Motor również otrzymały zaproszenia do inwestowania środków.