Hesai opracował lidar, który nie psuje wyglądu samochodu

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

O ile kamery, które są bogato wyposażone w nowoczesne samochody określonej kategorii cenowej, nadal można z powodzeniem ukryć w elementach zewnętrznych, o tyle dość duże lidary zwykle psują wygląd samochodu, tworząc zauważalny „narośl” albo na krawędzi natarcia dachu lub na krawędzi przedniej szyby. Hesaiowi udało się opracować lidar, który chowa się pod szkłem i nie wystaje.

W konsoli znajdującej się przy centralnym lusterku pod przednią szybą od dawna mieszczą się różnego rodzaju czujniki optyczne, począwszy od kamer odpowiedzialnych za rozpoznawanie obiektów przed samochodem, po czujniki światła i deszczu. O ich czystość dba obecność podgrzewanych obszarów przedniej szyby i piór wycieraczek, dlatego takie ustawienie stało się już powszechne. Radary optyczne działające za pomocą promieniowania laserowego w zakresie podczerwieni, zwane także „lidarami”, z biegiem czasu stają się coraz bardziej miniaturowe, jednak w większości przypadków umieszczane są albo w okolicy przedniego zderzaka, co sprawia, że ​​są one podatne nie tylko na zabrudzenia, ale także na uderzenia mechaniczne, czy też w obszarze natarcia krawędzi dachu. Tam nie są chronione przed brudem, kurzem i śniegiem, które zmniejszają skuteczność rozpoznawania obiektów. Tymczasem w systemach bezpieczeństwa aktywnego wielu deweloperów lidar odgrywa ważną rolę, rozpoznając przeszkody na dużych odległościach w warunkach ograniczonej widoczności, gdy kamera nie radzi sobie z tą pracą.

Jak donosi CarNewsChina, chińska firma Hesai Technology rozwiązała ten problem w dość elegancki sposób, opracowując lidar ET25, który integruje się pod przednią szybą samochodu. Posiada głębokość obudowy nie większą niż 25 mm, czyli zauważalnie mniejszą niż 48 mm charakterystyczne dla powszechnie stosowanego lidara Hesai AT128, przeznaczonego do montażu na zewnątrz. Firma pokazała swój rozwój na Targach Samochodowych w Pekinie w zeszłym tygodniu i planuje wprowadzić go do masowej produkcji w drugim kwartale przyszłego roku.

Twórcy lidara ET25 podkreślają, że obecność przeszkody w postaci przedniej szyby ogranicza skuteczność lidara, jednak dzięki współpracy z chińskim producentem szyb samochodowych Fuyao Group udało im się osiągnąć zmniejszenie zasięgu lidara o tylko 10% w porównaniu do wersji zewnętrznej. Dzięki temu ET25 nadal jest w stanie rozpoznawać obiekty w odległości do 225 metrów, co jest wystarczające dla aktywnych systemów bezpieczeństwa, zapewniając autonomię sterowania na poziomie L2+ i L3. Obecność piór wycieraczek zapewnia stabilność optycznych warunków pracy lidara, co jest zaletą w porównaniu do wersji zewnętrznej. Dodatkowo wewnętrzny lidar nie psuje aerodynamiki pojazdu, a w przypadku pojazdów elektrycznych jest to bardzo istotne.

Klientami Hesai są Great Wall Motor, Leapmotor, Li Auto (Lixiang), Lotus (Geely), HiPhi i Xiaomi. Do końca ubiegłego roku firmie udało się sprzedać ok. 300 tys. lidarów, a do końca 2025 r. planuje zwiększyć tę liczbę do 2 mln sztuk.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz