Google zmieni wyniki wyszukiwania dla mieszkańców UE zgodnie z wymogami DMA

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
4 min. czytania

Google przygotowuje się do wejścia w życie ustawy o rynkach cyfrowych (DMA) w marcu 2024 r. Według DMA Google jest klasyfikowany jako „gatekeeper”, do którego zaliczają się firmy z ponad 45 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie i kapitalizacją rynkową przekraczającą 75 miliardów euro (81,2 miliarda dolarów). Najbardziej zauważalne zmiany zajdą w wyszukiwarce – tam, gdzie Google może pokazać link do wielu firm, pojawi się miejsce na porównanie i uściślenie wyników wyszukiwania.

Rzecznik Google powiedział: „W przypadku takich kategorii jak hotele zaczniemy również testować wydzieloną przestrzeń dla porównywarek i bezpośrednich dostawców, aby wyświetlać bardziej szczegółowe, dostosowane wyniki, w tym zdjęcia, oceny i nie tylko”. W rezultacie niektóre inne usługi, takie jak usługa rezerwacji Lotów Google, zostaną usunięte ze stron wyszukiwania.

Pojawią się dodatkowe uprawnienia dla powiązanych usług – europejscy użytkownicy mogą spodziewać się dodatkowych banerów z prośbą o zgodę na udostępnienie danych. Według Google brak połączenia usług może skutkować ograniczeniem funkcjonalności lub całkowitą awarią niektórych funkcji. Firma Google nie podała jeszcze dokładnych danych na temat tego, które funkcje mogą przestać działać, jeśli europejski użytkownik odmówi połączenia i udostępniania swoich danych między usługami.

Na przykład rzecznik Google powiedział, że rezerwacje dokonane w wyszukiwarce nie będą już wyświetlane w Mapach Google, jeśli usługi nie zostaną połączone, a kanał Discover nie będzie personalizowany, jeśli wyszukiwarka Google, YouTube i Chrome nie będą połączone.

Google dodaje także ekrany wyboru domyślnej wyszukiwarki do telefonów z Androidem. Podobny wybór może pojawić się podczas konfigurowania przeglądarki Chrome na komputerze stacjonarnym lub urządzeniu z systemem iOS. Google planuje także udostępnienie programistom API do przesyłania danych, które będzie uzupełnieniem istniejącej usługi Google Takeout, która umożliwia użytkownikom pobieranie lub kopiowanie danych z produktów firmy.

W marcu 2024 r. wszystkie wymienione aktualizacje powinny zostać wdrożone dla mieszkańców UE. Bez wątpienia inne rządy i organy regulacyjne będą zwracać szczególną uwagę na wdrażanie tych aktualizacji, aby móc w dalszym ciągu wykorzystywać doświadczenie UE w celu dostosowania swoich przepisów cyfrowych.

Google nie ukrywał swoich obaw związanych ze zmianami: „Chociaż popieramy wiele ambicji DMA w zakresie wyboru dla konsumentów i interoperacyjności, nowe zasady wiążą się z trudnymi kompromisami i obawiamy się, że niektóre z tych zasad ograniczą dostępny wybór ludziom i przedsiębiorstwom w Europie.” .

W 2022 r. Google został wyznaczony na strażnika w ramach DMA. Celem DMA jest ograniczenie uprawnień gatekeeperów i pozbawienie ich przewagi konkurencyjnej. Strażnikami byli także Amazon, Apple, Meta✴, Microsoft i właściciel TikToka ByteDance. Wszystkie te firmy wprowadzają obecnie zmiany w swoich usługach w ramach przygotowań do wejścia DMA w życie.

Nie wszyscy uczestnicy unijnego rynku cyfrowego są zadowoleni z działań „strażników”. Niedawno szereg przedsiębiorstw, w tym Ecosia, Qwant i Schibsted, podpisało list otwarty, w którym obwiniają gatekeeperów za niedostosowanie swoich przedsiębiorstw do nowych unijnych przepisów dotyczących konkurencji cyfrowej. W piśmie firmy wezwały Komisję Europejską i Parlament Europejski do zapewnienia zgodności z wymogami regulacyjnymi DMA przez wszystkich głównych graczy na rynku IT objętych zakresem nowej ustawy.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz