Google rozpoczął testy Privacy Sandbox w Androidzie 13, aby chronić prywatność w Internecie

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Mniej więcej rok temu Google ogłosił zamiar zwiększenia ochrony prywatności użytkowników Androida przed oprogramowaniem reklamowym i wszelkiego rodzaju modułami śledzącymi zachowanie za pomocą narzędzia Privacy Sandbox. Teraz możliwość konfiguracji tej funkcji pojawiła się dla ograniczonej liczby użytkowników urządzeń opartych na systemie Android 13.

Nowy mechanizm jest w dużej mierze zgodny z koncepcją funkcji Apple App Tracking Transparency dla systemu iOS. Wczesna wersja Privacy Sandbox dla programistów Androida pojawiła się w kwietniu ubiegłego roku, a teraz ustawienia prywatności stały się dostępne dla ograniczonej liczby użytkowników Androida 13. Pozwoli to zarówno programistom, jak i użytkownikom wypróbować nową funkcjonalność w rzeczywistości warunki.

Dostęp do nowych funkcji będzie sukcesywnie rozszerzany, właściciele niektórych modeli smartfonów będą otrzymywać powiadomienia z systemu operacyjnego informujące ich, że ich urządzenia nadają się do udziału w eksperymencie. Piaskownica prywatności na Androida to zestaw narzędzi zaprojektowanych w celu ustanowienia nowego standardu dla stron internetowych i reklamodawców w zakresie dostępu do informacji o użytkownikach bez narażania prywatności danych.

Urządzenia z Androidem mają teraz przypisywane unikalne (możliwe do zresetowania) identyfikatory reklamowe Androida, które służą do śledzenia zainteresowań użytkowników i tworzenia spersonalizowanych profili reklamowych używanych przez twórców aplikacji. Podczas korzystania z Privacy Sandbox identyfikatory te zostaną zastąpione specjalnymi interfejsami API, które według Google ograniczą przekazywanie danych użytkownika podmiotom trzecim i wyeliminują identyfikatory uniwersalne, przy czym nadal pozostanie możliwość wyświetlania reklam opartych na zainteresowaniach.

Privacy Sandbox dla Androida różni się od Privacy Sandbox dla Chrome, chociaż oba projekty mają ten sam cel. Według Google wersja beta Android Privacy Sandbox wykorzystuje nowe interfejsy API zaprojektowane w celu zapewnienia większej prywatności. Nie używają identyfikatorów, które mogą śledzić aktywność w aplikacjach i witrynach internetowych. Aplikacje biorące udział w programie testów beta mogą używać tych interfejsów API do wyświetlania trafnych reklam użytkownikom i mierzenia ich skuteczności.

Użytkownicy wybrani do udziału w programie Android Beta będą mogli zarządzać reklamami, edytując swoje osobiste zainteresowania w sekcji Piaskownica prywatności. Na przykład, jeśli użytkownik zobaczy reklamę sprzętu kempingowego i śpiworów wybraną na podstawie algorytmów Androida, ale nie odpowiada ona jego prawdziwym zainteresowaniom, będzie mógł wyłączyć odpowiednią sekcję w ustawieniach. Ponadto użytkownicy będą mogli w dowolnym momencie zrezygnować z udziału w testach beta lub odwrotnie, wrócić do programu.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz