General Motors, Honda i Cruise ogłosiły plany uruchomienia usług autonomicznego komercyjnego transportu pasażerskiego w Japonii na początku 2026 roku. W tym celu zostanie utworzone nowe wspólne przedsięwzięcie. Świadczenie usług robotaxi rozpocznie się w centrum Tokio z wykorzystaniem kilkudziesięciu specjalnie zaprojektowanych autonomicznych taksówek Cruise Origin, których liczba ma wzrosnąć do 500. Następnie obszar świadczenia usług będzie stopniowo rozszerzany poza centrum Tokio.
Dyrektor generalny Cruise, Kyle Vogt, podkreślił duże zapotrzebowanie społeczne Japonii na bezpieczny i niedrogi transport, potrzebę, którą pojazdy autonomiczne mogą skutecznie zaspokoić. Biorąc pod uwagę status Japonii jako jednego z największych na świecie potencjalnych rynków pojazdów autonomicznych, podkreślił także znaczny potencjał biznesowy, zwłaszcza w gęsto zabudowanych obszarach miejskich.
Cruise Origin, będący efektem współpracy Cruise, GM i Hondy, zapewnia klientom w Japonii wyjątkowe doświadczenia w zakresie mobilności. Ten specjalnie skonstruowany pojazd autonomiczny to jednopojemny wahadłowiec, który może pomieścić do sześciu osób z przeciwległymi siedzeniami. Origin opiera się na modułowej platformie pojazdów elektrycznych firmy GM. Ponieważ w ogóle nie ma kierowcy, wahadłowiec jest całkowicie kontrolowany przez sztuczną inteligencję, opierając się na informacjach z radarów i lidarów, nawigacji online i utrzymując stałą komunikację z innymi użytkownikami drogi.
GM planuje początkowo wyprodukować około 500 egzemplarzy Origin w fabryce Factory ZERO w Detroit. W oświadczeniu prasowym prezes i dyrektor generalna GM Mary Barra zwróciła uwagę na znaczące korzyści pojazdów autonomicznych, w tym zwiększone bezpieczeństwo i przystępność cenową: „Korzyści płynące z transportu autonomicznego są zbyt wielkie, aby je zignorować, a dzięki naszej współpracy z Cruise i Hondą rozwijamy innowacje które wykorzystują naszą wiedzę w zakresie najnowocześniejszego oprogramowania i sprzętu, aby pomóc większej liczbie ludzi na całym świecie dotrzeć tam, gdzie chcą”.
Nowe przedsięwzięcie zamierza współpracować z różnymi zainteresowanymi stronami, w tym z władzami krajowymi i lokalnymi, a także dostawcami usług transportowych w Japonii. Celem partnerstwa jest rozwiązanie problemu poważnego niedoboru kierowców w Japonii i stworzenie bezpieczniejszego i tańszego środka transportu.
Dyrektor generalny Hondy, Toshihiro Mibe, misję spółki joint venture postrzega jako tworzenie „radości i wolności wynikającej z mobilności”. „Robotaxi będzie ważnym krokiem w kierunku stworzenia rozwiniętego społeczeństwa mobilności. Zapewnienie tej usługi w centrum Tokio, gdzie ruch jest utrudniony, będzie dużym wyzwaniem, ale współpracując z Cruise i GM, Honda dołoży dalszych starań, aby urzeczywistnić te plany” – powiedział Mibe.
Teraz uczestnicy projektu czekają na decyzję organów regulacyjnych. Wstępne testy mają się rozpocząć w przyszłym roku, a komercyjny transport bezzałogowy ma zostać uruchomiony w centrum Tokio na początku 2026 r., pod warunkiem uzyskania zgody rządu japońskiego.