Główny projektant zadań do Cyberpunka 2077 dotyczący generatywnej sztucznej inteligencji: „Różnica w jakości jest ogromna, przypomina kanion”
Postępy w dziedzinie sztucznej inteligencji generatywnej otwierają nowe perspektywy dla branży gier wideo, ale jednocześnie budzą obawy o przyszłość różnych zawodów programistycznych. Zdaniem Pawła Sasko, głównego projektanta zadań do gry RPG Cyberpunk 2077, pomimo potencjału sztucznej inteligencji, pomiędzy treścią autorską a generowaną istnieje ogromna przepaść.
Obecny rozwój generatywnej sztucznej inteligencji zwiastuje istotne zmiany w artystycznych i technicznych aspektach tworzenia gier wideo. Twórcy najnowszych technologii AI twierdzą, że mogą poszerzyć horyzonty programistów dzięki narzędziom automatyzującym tworzenie dialogów i rozwój questów. Takie innowacje mogłyby teoretycznie umożliwić głębszą interaktywność i zanurzenie się w rozgrywce.
Wbrew optymistycznym oczekiwaniom, faktyczne rezultaty osiągnięte dzisiaj w obszarze AI, zarówno w projektach startupu Convai, jak i we wspieranej przez Nvidię grze Covert Protocol, wskazują, że droga do stworzenia naprawdę atrakcyjnych produktów gamingowych AI jest jeszcze bardzo odległa . długi. Nienaturalność scenariuszy generowanych przez sztuczną inteligencję jest nadal zbyt oczywista dla użytkowników końcowych.
Specjaliści z branży gamingowej, opierając się na swoim wieloletnim doświadczeniu, sceptycznie podchodzą do obecnych osiągnięć AI. Sasko, główny projektant zadań w CD Projekt Red, uważa, że wykorzystanie sztucznej inteligencji może sprawić, że reakcje NPC będą bardziej reaktywne i autentyczne. Podkreśla jednak, że sztuczna inteligencja wciąż napotyka wiele przeszkód w obszarach pisania scenariuszy i aktorstwa głosowego. Przepaść między indywidualnie tworzonymi treściami a tym, co oferuje sztuczna inteligencja, pozostaje ogromna.
Na przykładzie Phantom Liberty i jego kluczowych bohaterów Sasko podkreślił, że jakościowe wypełnienie luki pomiędzy treściami chronionymi prawem autorskim a produktami AI to wciąż tylko marzenie. „Różnica w jakości jest ogromna, to jak kanion” – powiedział, podkreślając znaczenie wkładu człowieka w tworzenie światów gier. Na obecnym etapie zastosowanie AI w branży tworzenia gier wideo ogranicza się głównie do obszarów związanych z optymalizacją procesów, automatyzacją rutynowych zadań oraz doskonaleniem procedur wyszukiwania i przetwarzania danych.
Jednocześnie najnowocześniejsze badania prowadzone przez wiodące firmy w tej dziedzinie, takie jak Nvidia i Epic Games, przy użyciu zaawansowanych narzędzi, takich jak Metahumans i Omniverse, pokazują znaczny potencjał sztucznej inteligencji do radykalnej transformacji wszystkich aspektów tworzenia gier wideo w przyszłości .