Globalna sprzedaż tabletów wzrosła po raz pierwszy od 2021 roku – najsilniejszy wzrost wykazały Xiaomi i Huawei

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Po dwóch latach spadków, światowa sprzedaż tabletów w pierwszym kwartale 2024 roku wykazała umiarkowany wzrost o 0,5% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej i wyniosła 30,8 mln sztuk – wynika z danych IDC. Ostatni raz wzrosty w tym segmencie zaobserwowano w II kwartale 2021 roku, po czym wskaźniki zaczęły spadać w związku z nasyceniem rynku.

Utrzymują się wyzwania makroekonomiczne, a odbicie dostaw w zeszłym kwartale było spowodowane rozpoczęciem cyklu odnowień, jest jednak mało prawdopodobne, aby sprzedaż długoterminowa osiągnęła poziom z czasów pandemii. Pozytywnym akcentem jest to, że trend w kierunku urządzeń premium staje się dla konsumentów coraz ważniejszy ze względu na wydajność urządzeń.

W zeszłym kwartale Apple musiało zaznać pewnego zastoju ze względu na słabą gospodarkę światową i brak nowych modeli – sprzedaż spadła o 8,5% rok do roku. Spółka obrała kurs na likwidację zapasów istniejących modeli przed zapowiedzią nowych, które spodziewane są w drugim kwartale. Apple utrzymał pozycję światowego lidera sprzedaży tabletów: na koniec kwartału sprzedał 9,9 mln urządzeń.

Na drugim miejscu znalazł się Samsung, który w ciągu ostatniego kwartału sprzedał 6,7 mln tabletów. Czynnikami ograniczającymi dla koreańskiego producenta była promocja konkurentów w Europie i regionie Azji i Pacyfiku, a także brak nowości. Obecnie firma aktywnie poszerza zakres funkcji na urządzeniach, rozwija aplikacje oparte na sztucznej inteligencji i koncentruje się na produktach premium.

Na koniec pierwszego kwartału Huawei utrzymał trzecie miejsce, zwiększając sprzedaż o 43,6% do 2,9 mln sztuk. Chiński gigant technologiczny z sukcesem ożywił biznes smartfonów i zwiększył swój udział w rynku tabletów o 2,8 punktu procentowego. w porównaniu do pierwszego kwartału 2023 roku.

Lenovo zajęło czwarte miejsce, odnotowując wzrost sprzedaży o 13,2% w porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku. Podobnie jak wielu innych producentów, Lenovo od czasu pandemii rozszerzyło swoją ofertę tabletów konwertowalnych, jednak 80% jego sprzedaży w tym segmencie nadal stanowią tradycyjne tablety.

Pierwszą piątkę zamyka Xiaomi, które utrzymało swoje miejsce w rankingach i wykazało wzrost sprzedaży o 92,6% rok do roku do 1,8 mln sztuk. Poza Chinami, które są jej największym rynkiem, wzrost sprzedaży Xiaomi był trzycyfrowy w prawie wszystkich regionach.

IDC dodatnią dynamikę sprzedaży tłumaczy przede wszystkim koniecznością aktualizacji urządzeń; drugim powodem była rosnąca popularność tabletów w sferze komercyjnej. Jednak te czynniki nie wystarczą do długoterminowego wzrostu – presja ze strony smartfonów i pecetów jest zbyt duża, dlatego perspektywy dla rynku tabletów oceniane są jako „czarne”. Dodatkowym czynnikiem wzrostu mogą być jednak możliwości sztucznej inteligencji.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz