Według IDC światowy rynek tabletów w trzecim kwartale 2024 r. wykazał wzrost o 20,4%, osiągając wielkość dostaw na poziomie 39,6 mln sztuk. Ożywieniu rynku po słabych wynikach w 2023 roku sprzyjało wypuszczenie na rynek nowych modeli tabletów, aktywne uzupełnianie kanałów sprzedaży oraz przygotowania do sezonu wakacyjnego. Integracja AI, choć na wczesnym etapie, zauważalnie podnosi zainteresowanie konsumentów i stwarza warunki do zwiększania średnich przychodów ze sprzedaży.
W trzecim kwartale 2024 roku Apple sprzedało 12,6 mln tabletów, co oznacza wzrost tej liczby o 1,4% rok do roku. Początek sezonu szkolnego pozytywnie wpłynął na sprzedaż niedawno wprowadzonego na rynek modelu tabletu Apple iPad Air. Jednocześnie sprzedaż nowego Apple iPad Pro była poniżej oczekiwań, ze względu na jego wysoką cenę, która nie jest wystarczająco atrakcyjna dla nabywców z rynków wschodzących, nastawionych na tańsze urządzenia.
Samsung odnotował także znaczny wzrost dostaw tabletów. W drugim kwartale 2024 roku liczba ta wyniosła 7,1 mln sztuk i była o 18,3% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. W tym samym czasie firma wypuściła na rynek flagowe modele Samsung Galaxy Tab S10 Ultra i Galaxy Tab S10+ z funkcjami AI, co pomogło umocnić jej pozycję w segmencie premium rynku. W trzecim kwartale większość sprzedaży stanowiły popularne w większości regionów budżetowe modele Galaxy A9. Sprzedaż tabletów korporacyjnych również znacząco przyczyniła się do wzrostu, wspierając łączną sprzedaż.
Amazon zajął trzecie miejsce wśród największych dostawców tabletów, odnotowując rekordowy wzrost o 111,3% i osiągając dostawy w wysokości 4,6 miliona sztuk w tym kwartale. Udział firmy w rynku wzrósł o 6% dzięki zaktualizowanemu modelowi Fire HD 8, który dodał funkcje AI. Największa sprzedaż tabletów miała miejsce podczas wyprzedaży Prime Day, które w tym roku odbyły się dwukrotnie, umożliwiając konsumentom zakup urządzeń po obniżonych cenach.
Top 5 firm pod względem dostaw tabletów, udziału w rynku i rocznego wzrostu. Źródło obrazu: IDC
Huawei utrzymał czwarte miejsce wśród dostawców tabletów w trzecim kwartale 2024 r., odnotowując silny wzrost rok do roku o 44,1% i zwiększając dostawy do 3,2 mln sztuk. Istotny wpływ na wzrost sprzedaży tabletów Huawei miały nowe modele przeznaczone dla segmentu rynku konsumenckiego i komercyjnego, wśród których szczególnie wyróżniał się model Huawei MatePad SE 11, który zyskał popularność wśród użytkowników dzięki atrakcyjnej cenie.
W trzecim kwartale 2024 roku Lenovo spadło na piąte miejsce wśród dostawców tabletów, ale jego dostawy wzrosły o 14,7% rok do roku, osiągając 3 miliony sztuk. Największy wzrost sprzedaży spółka odnotowała w Chinach i Europie Zachodniej, gdzie wyniki znacząco poprawiły się z niskiej bazy w trzecim kwartale 2023 roku. Sprzedaż korporacyjna w znaczący sposób przyczyniła się do pozytywnej dynamiki wzrostu dostaw Lenovo.
Anuroopa Nataraj, starszy analityk w dziale Mobile and Consumer Device Tracking w IDC zauważyła, że rynek tabletów otwiera przed firmami wiele nowych możliwości rozszerzenia swojej obecności, w tym partnerstwo z instytucjami edukacyjnymi, integrację z platformami rozrywkowymi i grami oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w opieka zdrowotna. Innowacyjne rozwiązania AI zaczęły już przyciągać nabywców, którzy są skłonni płacić wyższe ceny za urządzenia o zaawansowanych możliwościach. Wraz z rozwojem technologii AI coraz więcej użytkowników będzie szukać tabletów wyposażonych w zaawansowane funkcje AI, których celem jest poprawa komfortu użytkowania.