Spółki z branży gier, których akcje są notowane na giełdzie, zgromadziły ponad 45 miliardów dolarów w gotówce i ich ekwiwalentach, podaje CNBC, powołując się na raport analityków Konvoy. A to może doprowadzić do dalszej konsolidacji rynku gier, którego wartość szacuje się na 188 miliardów dolarów.
Konvoy przedstawił raport w oparciu o informacje zawarte w publicznych sprawozdaniach finansowych takich spółek jak amerykańska Activision Blizzard i Electronic Arts, Singaporean Sea, japońskie Nintendo i Bandai Namco, południowokoreański Nexon i chiński NetEase – wszystkie posiadają środki w wysokości 45,1 miliarda dolarów w gotówce i jej ekwiwalentach. Oznacza to, że mają wystarczające zasoby, aby wchłonąć mniejszych graczy, a także zbudować aktywa w postaci własności intelektualnej i produktów.
Obecnie branża koncentruje się na utrzymaniu zaangażowania graczy – zapewnia to ciągły rozwój gier, w których dodawana jest nowa zawartość, a także płatne subskrypcje, które obejmują bezpłatne projekty i gry w chmurze. Generalnie rok 2023 okazał się udany dla publicznych przedstawicieli branży gamingowej – specjalistyczne indeksy giełdowe rosną aktywniej niż indeksy ogólne.
Giganci technologiczni również mają środki na ekspansję w branży gier: amerykański Amazon, Microsoft, Google, Apple, Meta✴ i Netflix, chiński Tencent i japońskie Sony mają w swoich bilansach łącznie 229,4 miliarda dolarów, które również można wykorzystać wchłonąć inne organizacje. Analitycy Konvoy uważają, że niedawno zamknięta transakcja zakupu Activision Blizzard przez Microsoft za 69 miliardów dolarów doprowadzi do dalszych fuzji i przejęć, dając początek nowej generacji firm w branży gier. Gry w chmurze mogą radykalnie zmienić branżę – oszczędzają konsumentom wydawania pieniędzy na komputery do gier i wydajne konsole; Przed twórcami gier i dostawcami infrastruktury otwierają się także nowe możliwości.
Warto również zauważyć, że według Konvoy inwestycje kapitału wysokiego ryzyka w twórców gier wideo spadły o 64% rok do roku w trzecim kwartale 2023 roku. Microsoft zapewnił ogromne wsparcie całej branży dzięki umowie z Activision Blizzard, ale boom w branży gier, który pojawił się w latach 2020 i 2021, osłabł.