Amerykańska firma Avride, która wydzieliła się z biznesu pojazdów bezzałogowych Yandex, zaprezentowała zaktualizowaną wersję swojego robota-kuriera. Porusza się na czterech kołach zamiast dotychczasowych sześciu, a do nawigacji wykorzystuje platformę sztucznej inteligencji Nvidia Jetson Orin.
Inżynierowie z firmy Avride z Austin w Teksasie stwierdzili, że łazik poprzedniej generacji miał wiele wad: nadmierne zużycie opon spowodowane zbyt mocnym hamowaniem na zakrętach, niewystarczającą zwrotność i niedokładne wykonanie zadanej trajektorii. W nowym modelu poprawiono wszystkie istotne wskaźniki.
Koła zaktualizowanego robota dostawczego osadzone są na ruchomych ramionach przymocowanych do obrotowej osi – podczas obrotu każde koło porusza się wokół tej osi, a środkowa dźwignia stabilizuje jego położenie. „Ta konstrukcja umożliwi obracanie się kół zarówno do wewnątrz, jak i na zewnątrz, zmniejszając tarcie podczas pokonywania zakrętów” – wyjaśnił Avride. Eliminując tradycyjne przednie i tylne osie poprzeczne, robot jest w stanie niemal natychmiast obrócić się o 180°. Przyda się to podczas jazdy po wąskich chodnikach, gdzie czasem trzeba desperacko manewrować; oraz podczas parkowania na pochyłościach, gdzie koła można zamontować na krzyż. Wreszcie, ściślejsza kontrola pomogła zwiększyć maksymalną prędkość maszyny, a tym samym skrócić czas dostawy.
Zaktualizowany robot kurierski Avride nie tylko otrzymał nowy design, ale także stał się mądrzejszy – za jego nawigację odpowiada teraz platforma Nvidia Jetson Orin, zaprojektowana z myślą o wydajnych sieciach neuronowych na pojazdach bezzałogowych. Pomaga maszynie przetwarzać duże ilości danych z lidarów i kamer, za pomocą których robot porusza się w przestrzeni. Wreszcie przedział ładunkowy stał się wyjmowany – można go teraz modułowo wymieniać do różnych celów. W standardowej przestrzeni ładunkowej zmieści się kilka dużych pudeł z pizzą i napojami lub kilka toreb z zakupami. Dodano także przesuwaną pokrywę, która zapewnia dostęp tylko do wybranej sekcji, aby uniknąć dostarczania produktów niewłaściwym klientom.