W zeszłym roku amerykański gigant Adobe ogłosił, że zamierza wydać około 20 miliardów dolarów na aktywa firmy Figma, twórcy internetowej platformy do projektowania stron internetowych.
Rzecz w tym, jak wyjaśnia Bloomberg, automatyczne uruchomienie badania antymonopolowego tej transakcji nie nastąpiło wcześniej ze względu na dość wysoki próg przewidywanych przychodów uczestników transakcji w prawie europejskim. Teraz unijne służby antymonopolowe będą zmuszone przestudiować jej warunki na prośbę kolegów z poszczególnych krajów wchodzących w skład tego bloku geopolitycznego. Według niektórych europejskich urzędników przejęcie Figmy przez Adobe może znacząco wpłynąć na konkurencję w tym segmencie rynku, dlatego transakcja musi zostać uzgodniona na szczeblu unijnym.
Odkąd Instagram*, który w 2012 roku został kupiony przez Facebook* za 1 miliard dolarów, stał się jedną z wpływowych globalnych platform społecznościowych, europejscy regulatorzy zaczęli baczniej przyglądać się transakcjom w segmencie oprogramowania, które z pozoru nie stwarzają żadnych szczególne zagrożenie dla rynku. Transakcją zainteresowane są również brytyjskie urzędy ds. konkurencji, ale nie przedstawiły jeszcze formalnych wymogów dotyczących jej uzgodnienia z nimi. Przedstawiciele Adobe wyrażają nadzieję, że transakcja przejęcia firmy Figma zostanie sfinalizowana jeszcze w tym roku.
* Zawarte w wykazie stowarzyszeń publicznych i organizacji religijnych, w stosunku do których sąd podjął ostateczną decyzję o likwidacji lub zakazie działalności na podstawie ustawy federalnej nr 114-FZ z dnia 25 lipca 2002 r. „O przeciwdziałaniu działalności ekstremistycznej. ”