„Daliśmy tydzień na przesłanie danych”: twórcy „Smoot”, „World of Tanks” i Warface opowiedzieli, jak wpłynęły na nich zachodnie sankcje

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

„Daliśmy tydzień na przesłanie danych”: twórcy „Smoot”, „World of Tanks” i Warface opowiedzieli, jak wpłynęły na nich zachodnie sankcje

Szef nowosybirskiego studia Cyberia Nova Aleksiej Koptsev w rozmowie z RBC opowiedział, jak europejskie i amerykańskie sankcje wpłynęły na rozwój historycznej gry RPG akcji „The Troubles”.

Według Koptseva produkcja „Smuty” rozpoczęła się przy wsparciu Instytutu Rozwoju Internetu półtora roku przed obecnymi wydarzeniami. Zespół zgromadził około 2 TB danych na Dysku Google (źródła historyczne, referencje, inne informacje).

„Nikt nie mógł sobie wyobrazić, że stabilny Google zacznie zamieniać się w dynię. Na przesłanie danych dostaliśmy tydzień. Zorganizowaliśmy awaryjną migrację do Yandex Cloud. Wiele udało się zaoszczędzić, ale nadal były straty” – wspomina Koptsev.

Jeśli chodzi o aplikacje biurowe, programiści musieli „przemienić buty w powietrzu”. Google został zastąpiony pakietem wyprodukowanym w Rosji, „znacznie gorszym pod względem wygody” od swoich amerykańskich odpowiedników.

Studio Lesta Games (World of Tanks, World of Ships) również w wyniku sankcji musiało przekonfigurować wiele procesów od podstaw, a Astrum Entertainment (Warface, Perfect World) prawie rok zajęło znalezienie analogii do zachodniego oprogramowania.

W kwestii żelaza z pomocą Astrum przybyły kraje Azji Południowo-Wschodniej, ale koszty wzrosły, a dostawy spowolniły (z miesiąca do czterech do sześciu). Generalnie jednak studio rozwiązało wszystkie problemy „bez utraty jakości”.

Ale koszty stworzenia gry nie wzrosły drastycznie: według szefa Lesta Games Malika Khatazhaeva ceny rosną wprost proporcjonalnie do poziomu wynagrodzeń pracowników, a „na poziomie globalnym rozwój w Rosji stał się jeszcze tańszy .”

Nałożyli sankcje na dostępność rosyjskich gier poza granicami kraju. Koptsev wspomina, że ​​„Smuta” była pierwotnie planowana na rynek światowy, ale teraz „znaleźliśmy się w pewnym zamkniętym pudełku”.

Deweloperzy mogą teraz „tylko marzyć” o umieszczeniu na Steamie, a dyrektor generalny Koptsev, Khatazhaev i Astrum Sergey Efremov jednogłośnie uznali VK Play (oraz RuStore w przypadku projektów mobilnych) za platformę odpowiednią w obecnych realiach.

Jak okazało się z prezentacji projektów Instytutu Rozwoju Internetu, która odbyła się dzień wcześniej, premiera „Troubles” spodziewana jest w lutym 2024 roku wyłącznie w VK Play. Iran zainwestował już w rozwój gry około 500 milionów rubli.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz