General Motors nawiązał współpracę z japońskim producentem sprzętu budowlanego Komatsu w celu stworzenia ciężkich pojazdów górniczych zasilanych „kostkami energii” GM Hydrotec. Każda „kostka energii” o mocy 80 kW składa się z 300 pojedynczych wodorowych ogniw paliwowych.
Wodorowe ogniwa paliwowe wykorzystują jako paliwo sprężony wodór, który jest uważany za paliwo przyjazne dla środowiska, ponieważ podczas jego spalania powstaje wyłącznie para wodna. Technologia ta ewoluowała przez dziesięciolecia, a obecnie GM rozpoczął wzmożenie wysiłków w celu stworzenia nowej działalności skupiającej się na mobilnym wytwarzaniu energii i ciężkim sprzęcie zasilanym wodorem.
GM planuje wykorzystać „kostki energii” Hydrotec do zasilania różnorodnych systemów, w tym mobilnych generatorów, tymczasowych ładowarek pojazdów elektrycznych i pojazdów specjalistycznych, takich jak ciężkie ciężarówki górnicze, ciągniki terminalowe i betoniarki.
Ilość energii potrzebnej na każdą ciężarówkę jest dość duża – nowoczesna wywrotka górnicza Komatsu model 930E waży ponad 500 ton i rozwija moc 3500 KM. (2600 kW) i jest w stanie przewieźć do 320 ton ładunku. Dyrektor generalny Hydrotec GM, Charles Freese, powiedział, że „kostki energii” zostaną połączone w układy zdolne do dostarczenia „ponad 2 megawatów mocy” na ciężarówkę.
„Chociaż akumulatory [litowe] sprawdzają się naprawdę dobrze w pojazdach osobowych i flotach lokalnych, nie są skutecznym rozwiązaniem w zastosowaniach, w których wymagane są ekstremalne holowanie lub ekstremalna ładowność” – powiedział Freese na konferencji prasowej.
GM i Komatsu planują przetestować prototyp ciężarówki na poligonie w Arizonie w ciągu najbliższych dwóch lat. Jeśli wyniki testów wypadną pozytywnie, wspólnicy zamierzają zorganizować produkcję seryjną wywrotek górniczych zasilanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Takie ciężarówki zazwyczaj działają w jednym miejscu przez cały okres użytkowania, co czyni je dobrymi kandydatami do wykorzystania energii wodorowej. Są wygodne w uzupełnianiu i konserwacji.
Daniel Funcannon, wiceprezes Komatsu ds. inżynierii na Amerykę Północną, powiedział, że firma aktywnie poszukuje partnerów, którzy pomogą w rozmieszczeniu infrastruktury do tankowania wodoru w odległych zakładach wydobywczych, uznając potrzebę posiadania takiej infrastruktury za i przeciw na przyszłość. samochody ciężarowe.