Chociaż rosyjscy twórcy chipów powinni zostać przekierowani na komponenty do samochodów krajowych

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Ze względu na sankcje w związku z trwającym globalnym niedoborem chipów rosyjski przemysł motoryzacyjny doświadcza niedoboru komponentów elektronicznych do produkcji samochodów, pomimo współpracy z chińskimi firmami i dostaw z zaprzyjaźnionych krajów. Jak dowiedział się Kommersant, władze wraz z uczestnikami rynku omawiają rozwój i produkcję nowoczesnej elektroniki do samochodów w Rosji jako rozwiązanie problemu.

Według źródeł Kommersanta, odpowiednie ministerstwa i rosyjscy twórcy mikroelektroniki dyskutują obecnie nad strategią rozwoju i produkcji komponentów motoryzacyjnych w Rosji (sterowniki, czujniki, moduły sterujące, systemy czujników itp.). Poinformowano również, że w prace zaangażowani są analitycy B1 (dawny rosyjski oddział Ernst & Young).

Źródło zbliżone do Ministerstwa Przemysłu i Handlu potwierdziło, że projektowanie i produkcja komponentów w Rosji została wybrana jako jedna z możliwych opcji rozwiązania problemu, w związku z czym centra projektowe otrzymały polecenie przygotowania planów uwzględniających potrzeby fabryk samochodów. Da to pracę samym centrom projektowym, które po nałożeniu sankcji straciły możliwość produkcji nowoczesnych chipów w zagranicznych fabrykach.

Jak zauważyło źródło, certyfikacja komponentów motoryzacyjnych „wymaga czasu, więc plany są długoterminowe”. Zdaniem dyrektora Stowarzyszenia „Konsorcjum przedsiębiorstw w dziedzinie samochodowych urządzeń elektronicznych i telematyki” Dmitrija Kornaczowa linie produkcyjne o standardach 90 nm, opanowane już przez rosyjskie fabryki, wystarczą do produkcji półprzewodników samochodowych, chociaż „biorąc pod uwagę biorąc pod uwagę obciążenie rosyjskich fabryk półprzewodników, seryjna produkcja takich elementów może rozpocząć się w latach 2024-2025”.

AvtoVAZ poinformował, że z powodu sankcji i światowych niedoborów w 2022 roku koncern zlokalizował ponad 200 komponentów, z których część jest elektroniczna, „również niektóre komponenty zostały zastąpione analogami z zaprzyjaźnionych krajów”. Motorinvest (produkujący pojazdy elektryczne Evolute) zauważył, że obecnie nie ma problemów z bazą komponentów do pojazdów elektrycznych, dodając, że w produkcję zaangażowany jest partner technologiczny z Chin. Firma wierzy, że lokalizacja zwiększy wolumen produkcji komponentów, a ceny będą bardziej przystępne.

Źródło w innym producencie samochodów podkreśliło, że bez podzespołów elektronicznych nie da się ulepszyć kluczowych podzespołów samochodów, „należy opierać się na gwarantowanych rozwiązaniach, a nie na zasobach, które nie gwarantują ani kosztów, ani długoterminowości, ani skoncentrować się na potrzebach przemysłu motoryzacyjnego Federacji Rosyjskiej.”

Jednocześnie krajowy przemysł motoryzacyjny i rynek motoryzacyjny przeżywają głęboki kryzys – sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w Federacji Rosyjskiej spadła w ubiegłym roku o 58,8% do 687,4 tys. spadła jeszcze bardziej — o 67%, do historycznie niskiego poziomu 450 000 sztuk. Dlatego potrzeby przemysłu motoryzacyjnego mogą nie wystarczyć, aby rozpocząć masową produkcję komponentów.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz