Niedawno okazało się, że Chiny zamierzają ożywić prom kosmiczny, a teraz zaprezentowano projekt autonomicznego promu kosmicznego wielokrotnego użytku HaoLong-1 (Haolong-1) do zasilania stacji kosmicznej Tiangong. Celem projektu jest obniżenie kosztów transportu ładunków na stację kosmiczną.
Projekt wahadłowca HaoLong-1 jest opracowywany przez Instytut Projektowania i Badań Samolotów w Chengdu należący do państwowej Korporacji Przemysłu Lotniczego Chin (AVIC). Jest to jeden z dwóch zwycięskich projektów objętych zaproszeniem chińskiej Agencji Załogowych Lotów Kosmicznych CMSA do składania wniosków w sprawie opracowania taniego statku kosmicznego do transportu ładunków.
Chiny wykorzystują obecnie zrobotyzowany statek kosmiczny Qingzhou do wysyłania ładunków na stację kosmiczną Tiangong. CMSA chce jednak stworzyć nowe urządzenie, które będzie w stanie sprowadzić wyniki eksperymentów kosmicznych i inny ładunek z powrotem na Ziemię. Nie można tego zrobić w przypadku Qingzhou, ponieważ spala się on po wejściu do atmosfery.
Planuje się, że HaoLong-1 zostanie wystrzelony za pomocą rakiety nośnej. Po zakończeniu misji transportu ładunku wahadłowiec oddzieli się od stacji kosmicznej, autonomicznie opuści orbitę, ponownie wejdzie w atmosferę, a następnie wyląduje poziomo na pasie startowym lotniska. Po przeglądzie, konserwacji i naprawie będzie mógł ponownie wykonywać misje transportu towarowego.
Prom kosmiczny ma 10 metrów długości, 8 metrów szerokości i waży mniej niż połowę kapsuły Qingzhou, która waży 14 000 kilogramów. Skrzydlaty statek kosmiczny znajduje się obecnie w fazie weryfikacji technicznej, co oznacza, że jego projekt i systemy są testowane przed budową.
„Kosmiczny wahadłowiec towarowy HaoLong-1 to skrzydlaty statek powietrzny o aerodynamicznej konstrukcji, charakteryzujący się dużą rozpiętością skrzydeł i wysokimi właściwościami aerodynamicznymi. Dzięki tępemu kadłubowi i dużym, zagiętym skrzydłom typu delta łączy w sobie cechy statku kosmicznego i samolotu, umożliwiając wystrzelenie go na orbitę za pomocą rakiety i wylądowanie na pasie startowym lotniska niczym samolot” – skomentował główny projektant HaoLong -1 Fang Yuanpeng.