Chiny zamierzają ożywić promy kosmiczne w celu ekonomicznego dostarczania ładunków na stację orbitalną i z powrotem

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
2 min. czytania

Na konferencji prasowej poprzedzającej wystrzelenie załogi Shenzhou 19 Lin Xiqiang, zastępca dyrektora Chińskiej Agencji Kosmicznej Załogowej CMSA, powiedział, że podjęto decyzję o stworzeniu transportowego statku kosmicznego wielokrotnego użytku, przypominającego wahadłowiec kosmiczny czy radziecki Burana. Rok temu ogłoszono otwarty nabór projektów, w wyniku którego wyłoniono dwóch kandydatów: wahadłowiec wielokrotnego użytku i statek towarowy jednorazowego użytku.

CMSA dąży do obniżenia kosztów dostarczania ładunków do Tiangong. Wahadłowiec wielokrotnego użytku wydaje się obiecującą opcją w przypadku misji cargo, w których nie trzeba martwić się o bezpieczeństwo kontenera ciśnieniowego. W każdym razie nie chodzi tu o wybawienie ludzi. Jednak drugą opcją, na którą zdecydowali się specjaliści agencji, była jednorazowa ciężarówka kosmiczna Qingzhou.

Statek kosmiczny Qingzhou został zaproponowany przez Akademię Innowacji Mikrosatelitarnej Chińskiej Akademii Nauk, a prom wielokrotnego użytku Haolong został zaproponowany przez Instytut Projektowania Samolotów Chengdu Chińskiej Korporacji Przemysłu Lotniczego. Każdy z nich będzie musiał dostarczyć na stację co najmniej 1,8 tony ładunku. „Qingzhou” może powrócić na Ziemię na spadochronie, a „Haolong” samodzielnie wyląduje na pasie startowym lotniska.

W USA podobny projekt nazywa się Dream Chaser. Sierra Nevada Corporation opracowuje kosmiczny samolot towarowy wielokrotnego użytku. Dostarczy ładunek na niską orbitę okołoziemską, a następnie wyląduje na lotnisku niczym samolot. Kosmonauta pomieści 2 tony ładunku i kolejne 3,5 tony w jednorazowym kontenerze (który następnie jest spalany w atmosferze). Pierwszy lot kosmonauty miał odbyć się przed końcem 2024 roku, został jednak przesunięty na przyszły rok, ponieważ producent nie był w stanie nadążyć z realizacją projektu. Ogólnie rzecz biorąc, pomysł wykorzystania wahadłowca towarowego wielokrotnego użytku wydaje się rozsądny i prawdopodobnie zostanie wdrożony albo w USA, albo w Chinach, a być może w Rosji, ale później.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz