Chiny wszczęły dochodzenie w sprawie tajwańskich Foxconn, największego na świecie kontraktowego producenta OEM i głównego partnera Apple w montażu iPhone’a, w związku z płatnościami podatków i użytkowaniem gruntów, podał w niedzielę Financial Times, powołując się na chińskie media państwowe.
Według źródeł chińskiego dziennika The Global Times chińskie organy podatkowe skontrolowały działalność Foxconn w prowincjach Guangdong i Jiangsu, a urzędnicy chińskiego Ministerstwa Zasobów Naturalnych przeprowadzili kontrolę obiektów tajwańskiej firmy w Henan i Hubei. Największa fabryka iPhone’ów Foxconn znajduje się w Zhengzhou w prowincji Henan.
W wywiadzie dla „Global Times” jeden z ekspertów stwierdził, co następuje: „Przedsiębiorstwa finansowane przez Tajwan, w tym Foxconn… powinny również przyjąć odpowiednią odpowiedzialność społeczną i odgrywać pozytywną rolę w promowaniu pokojowego rozwoju stosunków w cieśninie”. „Financial Times” zauważył, że w przeszłości Pekin wywierał także presję na lokalne spółki zależne tajwańskich firm poprzez dochodzenia wszczynane przez organy regulacyjne w czasach rosnących napięć z Tajwanem, wzywając je do promowania „pokojowego rozwoju” stosunków między obiema stronami.
Innym ważnym czynnikiem jest to, że założyciel Foxconn, Terry Gou, będzie kandydował jako niezależny kandydat w styczniowych wyborach prezydenckich na Tajwanie. Gou cztery lata temu przekazał kontrolę nad Foxconnem następcy, a we wrześniu opuścił zarząd spółki w związku z udziałem w wyścigu o fotel prezydencki. Jak wynika z sondażu opublikowanego w tym tygodniu przez Formosa, Gou wyprzedza pozostałych trzech kandydatów na prezydenta, zdobywając zaledwie 7% poparcia wyborców.
Warto także zaznaczyć, że pomimo rosnących napięć na linii Pekin–Waszyngton Apple stara się poprawić relacje z Chinami. W zeszłym tygodniu dyrektor generalny Apple Tim Cook odwiedził Chiny, gdzie spotkał się z członkami zespołu Xi Jinpinga, w tym z wicepremierem Ding Xuexiangiem oraz chińskimi ministrami handlu i technologii informatycznych, podkreślając znaczenie lokalnego rynku firmy.