W ubiegłą niedzielę chińska firma Space Transportation (Lingkong Tianxing Technology) ogłosiła zakończone sukcesem testy w locie prototypu naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Yunxing. Charakterystyka prototypu pozwala liczyć na pierwszy lot pełnowymiarowego samolotu naddźwiękowego już w 2027 roku. Liniowiec będzie mógł przewieźć pasażerów z Pekinu do Nowego Jorku w 2 godziny z prędkością 4 razy większą od prędkości dźwięku.
Prototyp został przetestowany w sobotę 26 października 2024 roku. Stan silnika zostanie oceniony w listopadzie. Sądząc po obrazie Yunxing, ma dwa silniki o nieznanej konstrukcji. Spółka nie udzieliła żadnych wyjaśnień w tej sprawie. Możemy się spodziewać, że plany osiągnięcia prędkości Mach 4 obejmują zastosowanie silników odrzutowych, a być może nawet obrotowych silników detonacyjnych.
Latanie z prędkością większą niż 4 Macha oznaczałoby, że samolot Yunxing będzie leciał z dwukrotnie większą prędkością niż radziecki Tu-144 i brytyjsko-francuski Concordes. Stanowi to poważne wyzwanie w przemyśle lotniczym, szczególnie dla lotnictwa cywilnego, które będzie wymagało zwrotu kosztów lotu. To właśnie ultradroga ekonomia lotów Tu-144 i Concorde zniszczyła je w pierwszej kolejności, a reszta była drobnostką.
W USA i Rosji trwają prace nad nową generacją naddźwiękowych samolotów pasażerskich. Więcej wiadomo o amerykańskich projektach. W szczególności NASA testuje odkrycia projektowe prototypu X-59, które pomogłyby uniknąć jednego z problemów cywilnej naddźwiękowości – głośnych dźwięków podczas przekraczania bariery dźwięku i poruszania się z prędkością naddźwiękową. Szereg prywatnych firm jest bezpośrednio zaangażowanych w rozwój silników i płatowców w celu stworzenia nowej generacji naddźwiękowych samolotów pasażerskich. Nikt jeszcze nie odniósł znaczącego sukcesu. Jeśli chodzi o prototyp chińskiego statku kosmicznego Yunxing, obecnie nie wiadomo, czy pokazano model komputerowy, czy prawdziwe zdjęcie prototypu.