Chińskie firmy zaczęły przejmować rynek inteligentnych okularów

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
4 min. czytania

Plotki przypisują Apple wieloletnią pracę nad opracowaniem eleganckich, inteligentnych okularów, które pod wieloma względami zastąpiłyby smartfon. Chińscy konkurenci również idą w tym kierunku, tradycyjnie oferując niższe ceny jako rekompensatę za uproszczoną funkcjonalność. Kilka ambitnych start-upów opracowuje inteligentne okulary w Chinach.

Amerykańska platforma Meta✴, która we współpracy z firmą Ray-Ban wypuściła na rynek inteligentne okulary, stanowi swego rodzaju punkt odniesienia dla wielu chińskich rywali. Jak zauważył South China Morning Post, finansowana przez Xiaomi młoda chińska firma Superhexa wypuściła w tym miesiącu inteligentne okulary Jiehuan, które kosztują zaledwie 98 dolarów, ale mogą przetwarzać zapytania głosowe za pomocą systemu sztucznej inteligencji. W oprawki okularów wbudowano małe głośniki i mikrofony. Założycielka i dyrektor generalna Superhexa, Xia Yongfeng, ironicznie stwierdziła, że ​​ludzkość spędziła miliony lat na rozwijaniu zdolności motorycznych obu rąk i przestępstwem byłoby zajmowanie jednej z nich smartfonem.

Nowa generacja inteligentnych okularów zaprezentowana przez Platformy Meta✴ cieszy się znacznie większą popularnością niż ich poprzedniczki. W ciągu zaledwie kilku miesięcy sprzedano ich więcej niż w poprzednich dwóch latach. Sinolink Securities szacuje, że do końca tego roku dostawy inteligentnych okularów Meta✴ wzrosną do 2 milionów sztuk. W ubiegłym roku dostawy okularów do rozszerzonej rzeczywistości nie przekroczyły 480 000 sztuk.

Chińskie firmy starają się obecnie oferować funkcjonalność podobną do okularów Meta✴, ale za mniej niż 300 dolarów. Model Superhexa Jiehuan jest w stanie odtwarzać muzykę przez 11 godzin, a w trybie oszczędzania energii może spodziewać się kolejnego użycia przez prawie pół miesiąca, a waga ramy nie przekracza 30 g. Pozwala na to autorski asystent głosowy formułuj prośby o bota czatowego AI i poruszaj się po obszarze za pomocą komunikatów głosowych, a także tłumacz mowę z innych języków. Użytkownicy zauważyli dotychczas, że okulary Superhexa nie są zbyt pewne w rozpoznawaniu poleceń głosowych w bardzo hałaśliwych miejscach, co może stanowić problem w przypadku używania ich w środowisku miejskim.

W zeszłym kwartale chińscy producenci dość aktywnie prezentowali swoje inteligentne okulary i Huawei Technologies nie był wyjątkiem. O ile takie urządzenia przyciągają miłośników nowinek technologicznych, analitycy Counterpoint uważają, że zainteresowanie nimi szybko osłabnie, ponieważ nie wszyscy potrzebują okularów, a ciągłe ich noszenie w połączeniu z niezbyt skromną wagą i ograniczoną funkcjonalnością może szybko się znudzić.

Hongkongowy start-up Solos zamierza jesienią wprowadzić na rynek inteligentne okulary AirGo wyposażone w aparat. Obecny model okularów tej marki nie ma aparatu i kosztuje 250 dolarów, ale waży tyle samo, co konkurencyjne rozwiązania Meta✴ i Ray-Ban. Chiński startup Even Realities wyposażył swoje inteligentne okulary G1 w dwa mikrowyświetlacze LCD, ale pozbawił je głośników. Urządzenie oferowane jest w cenie 600 dolarów, ale umożliwia pracę z informacjami wizualnymi na soczewkach. Singapurska firma Brilliant Labs stawia na podejście open source w swoich inteligentnych okularach Frame za 350 dolarów. Zdaniem producenta, w ten sposób urządzenie może znacznie szybciej zyskać „masę” kompatybilnych aplikacji, kluczowych dla rynkowego sukcesu. Wiele chińskich startupów zajmujących się inteligentnymi okularami kieruje swoją działalność na rynki zagraniczne.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz