Plotki przypisują Apple wieloletnią pracę nad opracowaniem eleganckich, inteligentnych okularów, które pod wieloma względami zastąpiłyby smartfon. Chińscy konkurenci również idą w tym kierunku, tradycyjnie oferując niższe ceny jako rekompensatę za uproszczoną funkcjonalność. Kilka ambitnych start-upów opracowuje inteligentne okulary w Chinach.
Amerykańska platforma Meta✴, która we współpracy z firmą Ray-Ban wypuściła na rynek inteligentne okulary, stanowi swego rodzaju punkt odniesienia dla wielu chińskich rywali. Jak zauważył South China Morning Post, finansowana przez Xiaomi młoda chińska firma Superhexa wypuściła w tym miesiącu inteligentne okulary Jiehuan, które kosztują zaledwie 98 dolarów, ale mogą przetwarzać zapytania głosowe za pomocą systemu sztucznej inteligencji. W oprawki okularów wbudowano małe głośniki i mikrofony. Założycielka i dyrektor generalna Superhexa, Xia Yongfeng, ironicznie stwierdziła, że ludzkość spędziła miliony lat na rozwijaniu zdolności motorycznych obu rąk i przestępstwem byłoby zajmowanie jednej z nich smartfonem.
Nowa generacja inteligentnych okularów zaprezentowana przez Platformy Meta✴ cieszy się znacznie większą popularnością niż ich poprzedniczki. W ciągu zaledwie kilku miesięcy sprzedano ich więcej niż w poprzednich dwóch latach. Sinolink Securities szacuje, że do końca tego roku dostawy inteligentnych okularów Meta✴ wzrosną do 2 milionów sztuk. W ubiegłym roku dostawy okularów do rozszerzonej rzeczywistości nie przekroczyły 480 000 sztuk.
Chińskie firmy starają się obecnie oferować funkcjonalność podobną do okularów Meta✴, ale za mniej niż 300 dolarów. Model Superhexa Jiehuan jest w stanie odtwarzać muzykę przez 11 godzin, a w trybie oszczędzania energii może spodziewać się kolejnego użycia przez prawie pół miesiąca, a waga ramy nie przekracza 30 g. Pozwala na to autorski asystent głosowy formułuj prośby o bota czatowego AI i poruszaj się po obszarze za pomocą komunikatów głosowych, a także tłumacz mowę z innych języków. Użytkownicy zauważyli dotychczas, że okulary Superhexa nie są zbyt pewne w rozpoznawaniu poleceń głosowych w bardzo hałaśliwych miejscach, co może stanowić problem w przypadku używania ich w środowisku miejskim.
W zeszłym kwartale chińscy producenci dość aktywnie prezentowali swoje inteligentne okulary i Huawei Technologies nie był wyjątkiem. O ile takie urządzenia przyciągają miłośników nowinek technologicznych, analitycy Counterpoint uważają, że zainteresowanie nimi szybko osłabnie, ponieważ nie wszyscy potrzebują okularów, a ciągłe ich noszenie w połączeniu z niezbyt skromną wagą i ograniczoną funkcjonalnością może szybko się znudzić.
Hongkongowy start-up Solos zamierza jesienią wprowadzić na rynek inteligentne okulary AirGo wyposażone w aparat. Obecny model okularów tej marki nie ma aparatu i kosztuje 250 dolarów, ale waży tyle samo, co konkurencyjne rozwiązania Meta✴ i Ray-Ban. Chiński startup Even Realities wyposażył swoje inteligentne okulary G1 w dwa mikrowyświetlacze LCD, ale pozbawił je głośników. Urządzenie oferowane jest w cenie 600 dolarów, ale umożliwia pracę z informacjami wizualnymi na soczewkach. Singapurska firma Brilliant Labs stawia na podejście open source w swoich inteligentnych okularach Frame za 350 dolarów. Zdaniem producenta, w ten sposób urządzenie może znacznie szybciej zyskać „masę” kompatybilnych aplikacji, kluczowych dla rynkowego sukcesu. Wiele chińskich startupów zajmujących się inteligentnymi okularami kieruje swoją działalność na rynki zagraniczne.