Ujemne temperatury mają zły wpływ na zdolność akumulatorów litowych nie tylko do ładowania, ale także do jego odbierania, dlatego czas ładowania na zimno wydłuża się, ponieważ akumulator musi najpierw rozgrzać się do optymalnej temperatury. Chińska firma Greater Bay Technology opracowała baterię, która zajmuje nie więcej niż pięć minut.
Jak wyjaśnia Electrek, Greater Bay Technology wydzieliła macierzystą korporację motoryzacyjną GAC Motor już w 2020 roku, ale nawet w tak krótkim czasie istnienia była w stanie wprowadzić na rynek akumulatory oparte na ogniwach XFC z możliwością pełnego naładowania w zaledwie 15 minuty. Pod marką Aion produkowane są już zwrotnice V Plus wykorzystujące tę technologię.
Kolejnym krokiem chińskiego startupu będzie wypuszczenie akumulatorów z serii Phoenix, które łączą w sobie możliwość magazynowania ładunku wystarczającego na pokonanie 1000 km z zaawansowanym systemem zarządzania temperaturą. Niskoprofilowe wkładki wykonane ze specjalnych materiałów zwiększają przewodność cieplną, przyczyniając się zarówno do szybszego schładzania akumulatora po nagrzaniu podczas pracy, jak i szybszego nagrzewania przed ładowaniem w chłodne dni. Na przykład taki system może podnieść temperaturę akumulatora z minus 20 do plus 25 stopni Celsjusza w zaledwie pięć minut.
Co więcej, możesz przejść od 10% do 80% w ciągu zaledwie sześciu minut, korzystając z platform od 300 V do 1000 V. Szybkość wymiany ciepła wewnątrz akumulatora jest 18 razy większa niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań w branży. W rezultacie producent samochodów ma możliwość trzykrotnego przyspieszenia zmiany temperatury roboczej akumulatora trakcyjnego dzięki środkom egzekucyjnym. GAC obiecuje wprowadzić tę technologię do pojazdów elektrycznych marki Aion w przyszłym roku, ale kiedy takie rozwiązania będą dostępne poza Chinami, nie jest sprecyzowane.