Chiński samochód elektryczny Jiyue Robo X o wyglądzie myśliwca rozpędza się do „setek” w niecałe 1,9 sekundy

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Odbywająca się obecnie w Guangzhou duża wystawa motoryzacyjna, jak można się było spodziewać, stała się miejscem zapowiedzi nowych modeli pojazdów elektrycznych, a firma Jiyue, wspierana przez internetowego giganta Baidu, zaprezentowała tam bardzo ambitny elektryczny samochód sportowy Robo X, który będzie jest w stanie osiągnąć prędkość 100 km/h w niecałe 1,9 sekundy, a także pędzić po torze wyścigowym na autopilocie.

Partnerem Baidu w tym projekcie jest chiński holding Geely, do którego obecnie należy brytyjska marka Lotus, zatem sportowe ambicje marki Jiyue nie pozostawiają wątpliwości. Ponadto tradycyjna specjalizacja Baidu w informatyce zapewnia samochodowi nie tylko obsługę zaawansowanego asystenta głosowego, ale także pełnoprawnego autopilota SAE poziomu 4, który pozwoli sportowemu samochodowi poruszać się po torze wyścigowym z dużą prędkością bez interwencji człowieka .

„Wyścig ambicji” producentów elektrycznych samochodów sportowych zmusza ich obecnie do walki o ułamki sekundy w przedziale „mniej niż dwie sekundy”, jeśli chodzi o czas przyspieszania do 100 km/h, i pod tym względem Jiyue Robo X jest gotowy rzucić wyzwanie takim weteranom rynku, jak Tesla, nie wspominając o licznych chińskich producentach.

Warto zauważyć, że Jiyue Robo X łączy w sobie dynamikę przyspieszania huraganu z rezerwą mocy na poziomie 650 km, którą zapewnia połączenie akumulatora trakcyjnego o pojemności 100 kWh i dobrej aerodynamiki. Twórcy samochodu twierdzą, że opracowując projekt, inspirowali się wyglądem myśliwców i takie cechy staną się kanonem projektowania samochodów na następne dwadzieścia lat. Nadwozie samochodu wykonane jest z aluminium o wysokiej wytrzymałości i włókna węglowego, jego masa nie przekracza 1850 kg. Salon dwuosobowy zaprasza do zanurzenia się w nim przez dwoje drzwi typu gilotyna. Przysadzistą sylwetkę wyznaczają proporcje ciała: przy długości 4650 mm i szerokości 2000 mm jej wysokość nie przekracza 1195 mm. Rozstaw osi wynoszący 2700 mm zapewnia zarówno dobrą stabilność, jak i znaczną przestrzeń w kabinie, co jest naturalne, biorąc pod uwagę obecność tylko dwóch siedzeń.

Zamówienia przedpremierowe na ten samochód w Chinach już się rozpoczęły; aby ustawić się w kolejce, należy wpłacić depozyt w wysokości niespełna 7 000 dolarów, ale pełny koszt supersamochodu nie został ujawniony. Produkcja seryjna rozpocznie się nie wcześniej niż w 2027 roku, więc publikacje tematyczne będą musiały wspominać o tym modelu w wiadomościach nie raz w ciągu najbliższych kilku lat.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz