Chiński eksperyment udowodnił, że elektryczne ciężarówki są bardziej opłacalne niż olej napędowy w przebiegach ponad 60 000 km rocznie
Wprowadzenie autopilota i przejście do powierników elektrycznych w sferze samochodowej nie ogranicza się do transportu pasażerskiego. Procesy te w ciężarówce są ważne dla biznesu, ponieważ pozwalają obniżyć wydatki w przyszłości. Eksperyment przeprowadzony w Chinach wykazał, że ciężarówki elektryczne są bardziej opłacalne niż olej napędowy podczas rocznych run ponad 60 000 km, nawet biorąc pod uwagę ich wyższe koszty początkowe.
Tesla od dawna promuje niskie koszty operacyjne sprzętu ładunkowego własnej produkcji, ale próbuje milczeć na poziomie kosztów jego przejęcia. W rzeczywistości nie rozpoczęła się jeszcze duża produkcja ciężarówek TESLA Semi Electric, a kilkaset maszyn obsługiwanych przez dużych klientów jest bardziej używanych do eksperymentów, niż migracji flot logistycznych w dużej skali flot logistycznych do wózka elektrycznego.
Według South China Morning Post, przeprowadzony z zeszłego roku w Shenzhen, eksperyment z udziałem firm logistycznych, władz lokalnych i producentów sprzętu towarowego udowodnił, że całkowity koszt posiadania ciężarówek elektrycznych jest niższy niż w przypadku oleju napędowego, z zastrzeżeniem dorocznego Swiar o wartości co najmniej 60 000 km. Ponadto koszt akumulatorów jest tak szybko zmniejszony, że do końca ubiegłego roku ciężarówki elektryczne były o 30 % tańsze niż w 2023 r. Nawet gdy są stosowane na krótszych trasach, ciężarówki elektryczne w takich warunkach mogą uzasadnić ich akwizycję w porównaniu z oleju napędowym.
Shenzhen może służyć jako przykład udanej elektryfikacji floty komercyjnej. Nie tylko wszystkie autobusy i taksówki w tej metropolii w południowych Chinach, ale także 87 % śmieciowych ciężarówek, od 24 do 30 % wywrotek i samochodów dostawczych, zostały już przeniesione do korytów elektrycznych. W sumie w mieście obsługuje około 1 miliona pojazdów elektrycznych, około 13 % tej ilości ciężarówek i lekkich furgonetek jest w ciężarówkach.
Program testowania ciężarówek elektrycznych w Shenzhen wziął udział w 38 modelach ośmiu różnych producentów, zbieranie danych zasilanych według 142 parametrów. Wyniki eksperymentu pozwoliły na ekstrapolację otrzymanych informacji w celu zrozumienia, jakie korzyści są w zakresie przejścia do korzystania z obietnic transportu frachtu elektrycznego w ciągu pięcio -letniego okresu żywotności. Jak już wspomniano, eksperyment umożliwił dowiedzieć się, że przy rocznych runach ponad 60 000 km ciężarówki elektryczne są bardziej opłacalne niż olej napędowy, nawet biorąc pod uwagę wyższe koszty początkowe.
Jednak, jak zauważyli autorzy eksperymentu, ujawniono również nieprzyjemny wzór. Słaby rozwój infrastruktury ładowarki na tym etapie zmusza kierowców do pokonania długich dystansów w celu ładowania ciężarówek. Na przykład w odległości 100 km kierowca ciężarówki elektrycznej czasami musi zrobić „hak” 10 km, aby uzupełnić ładunek akumulatora trakcyjnego.
Producenci paliwa oferują również roztwory pośrednie, które pozwalają nam obsługiwać sprzęt Diesla z mniejszą szkodą dla środowiska. Paliwo oleju napędowego nauczyło się już produkować pewne rodzaje odpadów przemysłowych, zmniejsza emisję o 15,4 % w porównaniu z klasykiem. Ponadto ciężarówki mogą pracować nad przetwarzaniem produktów stosowanych w gotowaniu oleju roślinnego.