Bardzo obszerny wywiad z założycielem i szefem CATL Robinem Zengiem dla Reutersa poruszył także dość palącą kwestię lokalizacji produkcji akumulatorów trakcyjnych do pojazdów elektrycznych nie tylko w Europie, ale także w USA. Według założyciela największego na świecie producenta akumulatorów CATL jest gotowy wybudować fabrykę w Stanach Zjednoczonych, ale musi uzyskać na to zgodę rządu.
„Początkowo, gdy chcieliśmy zainwestować w USA, rząd nam odmówił” – wyjaśnił szef CATL, od razu dodając, że on sam wyróżnia się otwartym spojrzeniem na ten problem. Trzeba przyznać, że rządowi Bidena udało się utrudnić życie chińskim producentom. W przypadku importu gotowych pojazdów elektrycznych cło wyniesie 100% ich kosztu, a dostawy akumulatorów produkcji chińskiej będą objęte cłami ochronnymi. Tesla, która wcześniej dostarczała do Stanów Zjednoczonych pojazdy elektryczne wyposażone w chińskie akumulatory trakcyjne, po podwyżce ceł zaprzestała tego procederu. Ponadto takie samochody nie mogły wcześniej kwalifikować się do pełnej dotacji na zakup samochodu elektrycznego przez obywateli amerykańskich; rekompensata obejmowała jedynie połowę wymaganych 7500 dolarów.
Takie działania spowodowały, że rywal BYD, podważający status Tesli jako największego na świecie producenta pojazdów elektrycznych, zmuszony był skupić się na rozwoju rynku Ameryki Łacińskiej. Donald Trump, jak zauważył Reuters, wcześniej stwierdził, że z zadowoleniem przyjmuje pomysł lokalizacji montażu chińskich pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych. Szef CATL zainspirowany wypowiedziami Trumpa wyraża obecnie nadzieję, że przyszły rząd USA będzie otwarty na inwestycje chińskich przedsiębiorstw w przemysł motoryzacyjny kraju.
Jednak CATL jest już formalnie obecny na amerykańskiej ziemi, gdyż chińska firma udzieliła licencji na technologię akumulatorów trakcyjnych fabryce Forda w Michigan, która będzie montować akumulatory trakcyjne typu LFP do swoich pojazdów elektrycznych. Co więcej, Tesla ma również podobną umowę w sprawie licencjonowania technologii produkcji akumulatorów CATL i jeśli uda się ją wdrożyć, produkcja akumulatorów w ramach tego programu zostanie uruchomiona w Nevadzie w 2025 roku. W Chinach CATL jest największym dostawcą akumulatorów do pojazdów elektrycznych Tesli, montowanych w zakładzie w Szanghaju.
Założyciel CATL również określił jako prawidłowy wektor rozwoju Tesli w dziedzinie autopilota. Robinowi Zengowi i Elonowi Muskowi udało się porozmawiać na ten temat podczas wizyty szefa Tesli w Pekinie w kwietniu tego roku. Szef CATL powiedział także Muskowi, że jego zakład na cylindryczne ogniwa akumulatorowe typu 4680 zakończy się porażką i nie opłaci się. Według Zenga Musk nie jest zbyt dobry w technologii akumulatorów, ale jest dobry w chipach, oprogramowaniu, sprzęcie i mechanice.
Kiedy rozmowa zeszła na temat nierealistycznych terminów, jakie Musk wyznacza pracownikom Tesli, wyjaśnił swojemu chińskiemu rozmówcy, że każdy projekt, którego realizacja trwa dłużej niż dwa lata, może ciągnąć się w nieskończoność. Swoimi nierealistycznymi obietnicami amerykański miliarder próbuje po prostu zmotywować pracowników Tesli do aktywniejszej pracy.