Chiński producent samochodów elektrycznych BYD odnotował kwartalne przychody, które po raz pierwszy przekroczyły przychody Tesli, odkąd firmy rywalizowały ze sobą w cichej rywalizacji o globalną sprzedaż samochodów elektrycznych. Przychody najlepiej sprzedającego się producenta samochodów w Chinach wzrosły w trzecim kwartale o 24% rok do roku, do 201,1 miliarda juanów (28,2 miliarda dolarów), przewyższając Teslę, która w tym samym okresie odnotowała sprzedaż na poziomie 25,2 miliarda dolarów.
W trzecim kwartale BYD sprzedało 1,12 mln pojazdów elektrycznych i hybrydowych, co spowodowało wzrost zysku netto firmy o 11,5% do najwyższego w historii poziomu 11,6 miliarda juanów (1,630 miliarda dolarów), co wciąż jest zauważalnie niższe od zysku Tesli, który wyniósł 2 dolary. 0,2 miliarda za trzy kwartały 2024 roku zysk netto BYD wyniósł 25,2 miliarda juanów (3,54 miliarda dolarów) przy przychodach na poziomie 502,3 miliarda juanów (70,55 miliarda dolarów).
Dziś BYD i Tesla stanowią bezpośrednie zagrożenie dla tradycyjnych producentów samochodów, zwłaszcza że giganci tacy jak Volkswagen, Ford, Stellantis i General Motors walczą o rentowność, a może nawet przetrwanie. Warto zaznaczyć, że na tle spadającego popytu na pojazdy elektryczne, BYD znalazła się w korzystnej sytuacji w stosunku do Tesli ze względu na szeroką gamę pojazdów hybrydowych.
Pojazdy hybrydowe w dużym stopniu przyczyniają się do wzrostu przychodów BYD, między innymi dlatego, że po modernizacji zespoły napędowe niektórych modeli oferują zasięg przekraczający 2000 kilometrów. Kolejną kluczową zaletą BYD jest pionowo zintegrowany łańcuch dostaw, a lokalna produkcja większej liczby części zapewnia przewagę kosztową i skalowalność w produkcji pojazdów.
Tesla jest ograniczona starzejącą się gamą pojazdów elektrycznych i obecnie koncentruje się na zwiększeniu produkcji pickupa Cybertruck i wprowadzeniu systemu w pełni autonomicznego prowadzenia. Jednak potencjał Tesli i długoletnia wiodąca pozycja w sprzedaży pojazdów elektrycznych pomogły jej ugruntować pozycję najcenniejszego producenta samochodów na świecie. BYD zajmuje trzecie miejsce, za Toyota Motor, ale przed producentami samochodów VW, Mercedes i Detroit.
BYD czerpie korzyści z odradzającego się popytu krajowego w Chinach, który został wzmocniony ulepszonym pakietem dotacji władz krajowych i lokalnych, mających na celu wycofywanie samochodów benzynowych na rzecz samochodów elektrycznych i hybrydowych. Sprzedaż lokalna pomaga firmie BYD odeprzeć rosnący sprzeciw krajowych organów regulacyjnych w USA i UE.
W tym tygodniu Unia Europejska podniosła cła na pojazdy elektryczne z Chin do 45%, zwiększając napięcia handlowe między największymi eksporterami na świecie. Cła utrudniają także sprzedaż BYD w USA. Sytuacja może zmienić się w ciągu najbliższego półtora roku – BYD ogłosiło niedawno plany zostania pełnoprawnym europejskim producentem samochodów poprzez otwarcie fabryk na Węgrzech i w Turcji.
Perspektywy dalszego wzrostu zysków BYD w ostatnim kwartale oceniamy bardzo pozytywnie. Ostatnie trzy miesiące każdego roku są powszechnie uważane za szczyt sezonu zakupowego. Oprócz dotacji centralnym agencjom rządowym Chin nakazano zwiększenie zakupów pojazdów elektrycznych.
Przy obecnym tempie dostaw BYD będzie w stanie osiągnąć swój roczny cel sprzedaży wynoszący 4 miliony pojazdów. W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku sprzedano około 2,74 mln samochodów elektrycznych i hybrydowych. Eksperci szacują, że do listopada sprzedaż BYD wzrośnie do 500 000 pojazdów miesięcznie.
Akcje BYD notowane w Hongkongu spadły w środę o 0,7%, zmniejszając ogólny roczny zysk do 37,6%. Akcje Tesli zwyżkowały od początku roku o 4,4%.