ByteDance zwiększył zysk o 60% i wyprzedził Tencent i Alibaba pod względem tempa wzrostu

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Na koniec 2023 roku ByteDance zwiększył swój zysk o 60% i wyprzedził swoich największych konkurentów w branży online – Tencent i Alibaba. To pokazuje odporność właściciela TikToka w obliczu pogorszenia koniunktury gospodarczej.

Zysk przed odsetkami, podatkami, amortyzacją wzrósł z 25 miliardów dolarów w 2022 r. do ponad 40 miliardów dolarów w 2023 r., podaje Bloomberg, powołując się na własne anonimowe źródła. Sprzedaż firmy w tym samym okresie wzrosła z 80 miliardów dolarów do 120 miliardów dolarów. Po raz pierwszy w historii ByteDance udało się wyprzedzić swojego głównego konkurenta, firmę Tencent, zarówno pod względem przychodów, jak i zysków, dzięki wdrożeniu narzędzi e-commerce w krótkim okresie działalności firmy platformy wideo. Wewnętrzna sprawozdawczość ByteDance nie została poddana niezależnemu audytowi, ale sugeruje, że do końca 2023 roku firma stanie się jednym z najszybciej rozwijających się gigantów technologicznych na świecie.

W ciągu ostatniego roku właściciel TikTok i jego chiński bliźniak Douyin ugruntowali swoją pozycję jednego z liderów branży internetowej w Chinach, obok Tencent i Alibaba, które walczyły o ożywienie wzrostu w obliczu niepewności gospodarczej i ostrożności konsumentów w kraju. Na rynku krajowym Douyin ewoluuje w platformę typu „wszystko w jednym” na wzór WeChat firmy Tencent, z usługą krótkich filmów, która dodaje więcej funkcji, wkracza do segmentu handlu elektronicznego Alibaba i konkuruje z Meituan w zakresie zamówień na dostawę żywności. Pomimo dobrych wyników, w lutym ByteDance skorygowało sposób zarządzania swoją działalnością w Chinach, pozostawiając Kelly Zhang na stanowisku dyrektora generalnego bez planów wyznaczenia następcy.

Za granicą ByteDance otworzyło nowe źródła przychodów dzięki pomyślnemu wdrożeniu TikTok Shop w USA i Azji Południowo-Wschodniej. W tym roku TikTok stawia sobie za cel dziesięciokrotne poszerzenie segmentu e-commerce w Stanach Zjednoczonych: dziś publiczność platformy w tym kraju liczy 170 milionów użytkowników. Silny wzrost następuje pomimo kryzysu egzystencjalnego TikToka na jego najbardziej lukratywnym rynku: Izba Reprezentantów przyjęła niedawno ustawę wymuszającą zbycie platformy od ByteDance, ale nie ma gwarancji, że zostanie ona przegłosowana w Senacie. Do negatywnych czynników można zaliczyć wyścig o urząd prezydenta w USA i reakcję Pekinu.

Wzorem swoich chińskich odpowiedników firma ByteDance w ostatnich miesiącach odeszła od ryzykownych biznesów, zwalniając setki pracowników w swoich działach oprogramowania i gier, ale zwiększając wysiłki w zakresie generatywnej sztucznej inteligencji. Wejście ByteDance na giełdę uważa się za mało prawdopodobne w świetle zapewnień władz amerykańskich: w grudniu spółka oferowała odkupienie akcji od inwestorów za 5 miliardów dolarów przy wycenie na 268 miliardów dolarów, a w szczytowym momencie była wyceniana na 400 miliardów dolarów .

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz