Brytyjski operator namawia babcię AI na oszustów telefonicznych

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
1 min. czytania

Największy brytyjski operator komórkowy O2 wprowadził chatbota głosowego przeznaczonego do zwalczania oszustów telefonicznych. System sztucznej inteligencji nazywa się dAIsy i imituje starszą kobietę, która przez cały dzień potrafi rozmawiać z oszustami.

„Babcia AI” zawsze ma czas na pogawędkę np. o robieniu na drutach czy o swoim kocie Fluffy, by jak najdłużej przykuć uwagę oszustów próbujących wyłudzić jej dane bankowe, które i tak okażą się fikcyjne . System łączy w sobie „różne modele sztucznej inteligencji”: jeden konwertuje głos dzwoniącego na tekst, następnie specjalnie dostrojony model wielkojęzykowy generuje odpowiedź, po czym inny przekształca tekst na mowę i wyraża odpowiedź. W szkoleniu AI wziął udział ekspert ds. oszustw i twórca kanału YouTube Jim Browning.

Operator O2 opublikował film promocyjny poświęcony projektowi dAIsy – zawarte w nagraniu oburzone głosy oszustów są rzekomo prawdziwe.

Oszustwa telefoniczne stanowią poważny problem ludzi na całym świecie. FBI szacuje, że tylko w zeszłym roku oszuści wyłudzili od Amerykanów powyżej 60. roku życia 3,4 miliarda dolarów; a według statystyk Sberbanku w Rosji każdego dnia wykonywanych jest do 15 milionów prób oszukańczych połączeń. Dziś rośnie popularność generatywnych systemów AI – pozwalają one wiarygodnie sfałszować głos, co oznacza, że ​​te wskaźniki mogą wzrosnąć.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz