Inżynierowie z Uniwersytetu w Manchesterze pomyślnie wykonali zadanie stworzenia i pilotowania największego na świecie quadkoptera. Jednocześnie gigantyczny dron o rozpiętości ramy 6 metrów mieścił się w dopuszczalnych normach dla lotów bez specjalnego zezwolenia.
Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego zezwala na loty UAV o masie startowej nie większej niż 25 kg (55 funtów) bez specjalnego zezwolenia. Inżynierowie z Manchesteru zrobili wszystko, co w ich mocy, aby nie przekroczyć tego limitu i udało im się. Ostateczna waga największego quadkoptera świata wyniosła 24,5 kg.
Projekt rozpoczął się od pomysłu, aby zachęcić studentów uniwersytetu do wyboru niebanalnej, lekkiej, niedrogiej i przyjaznej dla środowiska alternatywy dla włókna węglowego. W rezultacie wybrano płytę piankową o grubości 5 mm, z której wykonano pustą ramę ramy quadkoptera. Materiał został wycięty laserem i sklejony gorącym klejem w jeden produkt.
„Płyta piankowa to interesujący materiał do pracy” – powiedział inżynier badawczy Dan Koning, lider zespołu projektującego i budującego. „Przy właściwym użyciu możemy tworzyć złożone konstrukcje lotnicze, w których każdy element jest tak mocny, jak powinien – nie ma miejsca na przesadną inżynierię”. Dzięki tym praktykom projektowym i po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych badań możemy śmiało powiedzieć, że stworzyliśmy największy na świecie bezzałogowy quadcopter.”
Pełna rozpiętość każdej belki quadkoptera wynosi 6,4 m. Jak podaje strona internetowa uczelni, w chwili pisania tego tekstu nie było ani jednego specjalnie zbudowanego bezzałogowego quadkoptera (z czterema wirnikami) zarejestrowanego w żadnej kategorii wagowej, który byłby większy niż urządzenie z Manchesteru.
Istnieją oczywiście prototypy elektrycznych pojazdów VTOL, które są większe od modelu uczniów, ale wykorzystują więcej niż cztery śmigła, a to inna historia.