W styczniu 2021 roku chiński gigant wyszukiwarek Baidu wykonał pierwszy zdecydowany krok w przejściu od wieloletniego rozwoju technologii autopilota Apollo do produkcji masowo produkowanych pojazdów elektrycznych. W tym celu we współpracy z Geely utworzono spółkę joint venture o nazwie JIDU, która kilka miesięcy temu zmieniła strukturę kapitałową i nazwę, a obecnie zaczyna dostarczać seryjne pojazdy elektryczne Jiyue 01 z najbardziej zaawansowanym zestawem aktywnego wspomagania kierowcy systemów w Chinach.
Baidu ze swojej strony inwestuje w ten projekt nie tylko 35% swojego kapitału, ale także dziesięcioletnie doświadczenie w tworzeniu systemów autopilota opartych na technologiach widzenia maszynowego. Początkowo wspólnicy podzielili kapitał JIDU w stosunku 55% na korzyść Baidu i 45% na korzyść Geely, jednak aby rozpocząć produkcję seryjnych pojazdów elektrycznych, musieli nie tylko zmienić stosunek udziałów na 65/35 na korzyść Geely, ale także zmienić nazwę marki na Jiyue. Było to konieczne ze względu na zmianę polityki chińskich władz, które starają się ograniczać liczbę producentów nowych pojazdów elektrycznych na rynku krajowym i dlatego w ostatnim czasie niechętnie wydają licencje na ich produkcję.
Crossover Jiyue 01 to seryjne ucieleśnienie koncepcji JIDU Robo-01, który dzięki połączeniu platformy sprzętowej NVIDIA DRIVE Orin i oprogramowania Baidu Apollo jest w stanie zapewnić czwarty, przedostatni poziom autonomii według klasyfikacji SAE . To prawda, że \u200b\u200bw przypadku seryjnego Jiyue 01 będzie on na razie działał tylko w trzech chińskich megamiastach (Hangzhou, Pekin i Szanghaj), a także na 90% krajowych tras międzymiastowych, ale w przyszłym roku lista ta zostanie poszerzona o ponad 200 miejscowości w Chinach. Podejście oparte na autopilocie w Jiyue 01 nadal opiera się na cyfrowych mapach terenu, ale na poziomie lokalnym duży nacisk kładzie się na widzenie maszynowe. Pojazd elektryczny wyposażony jest w 11 kamer wideo, 12 radarów ultradźwiękowych i 5 radarów wykorzystujących fale milimetrowe. Podobnie jak w przypadku platformy Tesli, oparcie się na wizji maszynowej umożliwia wdrożenie autopilota poziomu 4 bez użycia lidaru, który większość chińskich konkurentów o tym poziomie autonomii ma przynajmniej jako opcję. Jednak brak lidara pozwala Jiyue oferować w Chinach swój „automatyczny samochód” w cenie zaczynającej się od 34 150 dolarów.
Z technicznego punktu widzenia crossover Jiyue 01 może posiadać jeden lub dwa silniki elektryczne o mocy 200 kW lub 400 kW (łącznie), napęd na jedną lub obie osie, a pojemność akumulatora trakcyjnego produkowanego przez CATL waha się od 71,4 i 100 kWh. Odpowiednio zasięg bez ładowania waha się od 550 do 720 km w cyklu CLTC, a jego uzupełnienie od 10 do 80% w przypadku korzystania z ekspresowej stacji ładowania zajmie nie więcej niż 30 minut. Samochód elektryczny może przyspieszyć do 100 km/h w niecałe cztery sekundy.
Wreszcie kolejną ważną przewagą nowego produktu nad konkurencją jest zaawansowany interfejs wykorzystujący asystenta głosowego i system rozpoznawania gestów. System informacyjno-rozrywkowy oparty jest na procesorze Qualcomm Snapdragon 8295, a opracowany przez Baidu asystent głosowy jest w stanie nie tylko rozumieć polecenia, ale także prowadzić do czterech rozmów jednocześnie, wznawiając je po przerwie, jeśli zajdzie taka potrzeba. Jiyue 01 stał się pierwszym samochodem elektrycznym, któremu można sterować głosowo, aby automatycznie zaparkował. Kierowca może wysłać samochód na poszukiwanie wolnego miejsca parkingowego oddalonego od niego nawet o 2 km i w podobny sposób poczekać, aż wróci w drodze powrotnej. Warto zauważyć, że asystent głosowy działa nawet w przypadku braku wiadomości internetowej. Przedstawiciele marki są również przekonani, że Jiyue 01 wygrywa w porównaniu z Teslą Model Y nie tylko ze względu na nieco niższą cenę, ale także bogatsze wnętrze i zaawansowane funkcje interakcji z pasażerami kabiny.
Źródła:
Bloomberga Elektrek Komentarz ( ) Wieczorne 3DNews W każdy dzień powszedni wysyłamy podsumowanie wiadomości bez żadnych bzdur i reklam. Dwie minuty na przeczytanie – i jesteś świadomy głównych wydarzeń. Powiązane materiały Chińskie JIDU wyprzedzi Teslę w perfekcji autopilota o całe pokolenie Zrobotyzowany pojazd JIDU Robo-01 wykorzystuje chipy NVIDIA do realizacji autopilota Spółka zależna Baidu wprowadziła na rynek robotyczny samochód sterowany głosem – produkcja seryjna rozpocznie się w 2023 roku Opublikowano film przedstawiający pionowego robota humanoidalnego Rysunek 01 – zainwestował w niego nawet Intel ASML ostrzegł, że nowe ograniczenia eksportowe w USA zaszkodzą jej działalności Zysk netto Tesli spadł o 44%, firma zdecydowała się nie spieszyć z budową fabryki w Meksyku