AvtoVAZ wypuścił w Iżewsku pierwsze sześć pojazdów elektrycznych e-Largus

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
2 min. czytania

Według Interfaxu fabryka AvtoVAZ w Iżewsku rozpoczęła dziś produkcję pilotażowej partii pojazdów elektrycznych e-Largus. W piątek prezes AvtoVAZ JSC Maxim Sokolov i szef Udmurtii Alexander Brechalov odwiedzili zakład produkcyjny z wizytą roboczą.

„Wpuszczamy na rynek pierwszą eksperymentalną partię samochodów Łada e-Largus – zgodnie z obietnicą, przed końcem 2023 roku. Dziś z linii montażowej zjedzie sześć samochodów, a w partii pilotażowej łącznie będzie 30 sztuk” – wyjaśnił Sokołow reporterom w przedsiębiorstwie. Rozpoczęcie produkcji seryjnej Łady e-Largus zaplanowano na drugi kwartał 2024 roku, jednocześnie ze wznowieniem produkcji benzynowej Łady Largus z silnikami spalinowymi.

Według planów producenta, w rodzinie pojazdów elektrycznych Łada e-Largus znajdą się zarówno osobowe, jak i komercyjne kombi z akumulatorami o różnej pojemności i różnej ładowności. Pojazdy elektryczne będą wyposażone w synchroniczny silnik elektryczny z magnesami trwałymi o mocy znamionowej 5 kW, który w szczytowych obciążeniach będzie mógł na krótko osiągnąć moc 120 kW. Jeśli chodzi o akumulatory, samochody wyposażone są w dwa trakcyjne akumulatory litowo-jonowe. Zostaną one umieszczone w komorze silnika pojazdu elektrycznego oraz pod podłogą nadwozia – w miejscu, gdzie w zwykłej Ładzie Largus znajdował się zbiornik paliwa.

Za rozbudowę elektrowni dla e-Largus odpowiada spółka Autonomous Energy Systems (SAE), wchodząca w skład grupy kapitałowej Itelma. Baterie trakcyjne SAE są projektowane i produkowane w Rosji, system sterowania jest również rosyjski. Producent planuje zlokalizowanie ostatniego importowanego elementu – ogniwa akumulatora – w ciągu najbliższych dwóch lat.

„Planowana produkcja samochodów Largus z silnikami spalinowymi jest obecnie nadal zatwierdzana przez zarząd, którego posiedzenie odbędzie się przed końcem tego roku. Ale nasza propozycja to około 30 tysięcy samochodów, zarówno z silnikami spalinowymi, jak i elektrycznymi (plan na 2024 rok). Wielkość produkcji pojazdów elektrycznych będzie bezpośrednio uzależniona od środków wsparcia, które w ciągu najbliższego roku obejmą albo tylko produkty silnie zlokalizowane z elektrownią, albo całą gamę produktów, w tym także tych z zagranicy” – Sokołow – powiedział na koniec prezentacji.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz