Należący do singapurskiej firmy Singtel australijski operator telekomunikacyjny Optus od godziny 04:00 w środę (12:00 czasu moskiewskiego) boryka się z awarią infrastruktury informatycznej w całym kraju. Według The Register miliony Australijczyków pozostają bez usługi telefonicznej i Internetu – firma jest tam drugim co do wielkości operatorem krajowym.
Obywatele i organizacje poniosły szkody nie tylko z powodu braku komunikacji – tymczasowo przestały kursować niektóre pociągi, a także inne rodzaje transportu, w tym taksówki czy wspólne korzystanie z samochodów. Terminale płatnicze również przestały działać. Jednocześnie niewiele osób posiada dziś gotówkę – po pandemii Covid-19 przejście na płatności bezgotówkowe spowodowało, że już w 2022 roku gotówka stanowiła nieco ponad 10% płatności w Australii.
Na tym nie skończyły się kłopoty Australijczyków. Uszkodzone zostały linie łączności stacjonarnej oraz infrastruktura informatyczna obiektów krytycznych, takich jak szpitale, straż pożarna itp. Optus stwierdził, że aby wezwać służby ratunkowe, konieczne jest skorzystanie z komunikacji mobilnej, gdyż awaria nie dotknęła pozostałych operatorów w kraju.
Według Netblocks usługi internetowe Optus zostały częściowo przywrócone w ciągu ósmej godziny od awarii, ale sieć komórkowa nadal nie działała. Od tego czasu zgłoszono, że rozpoczęło się stopniowe przywracanie wszystkich usług, ale wznowienie pełnej usługi prawdopodobnie zajmie kilka godzin. Rzecznik Optus powiedział reporterom, że nadal badana jest pierwotna przyczyna, ale nie ma dowodów na możliwy cyberatak. Według niektórych raportów awaria mogła być spowodowana nieprawidłową aktualizacją oprogramowania, ale dokładne dane nie są dostępne.