Apple wypuściło edytor wideo Final Cut Pro 11, bogato wzbogacony funkcjami AI

Redaktor NetMaster
Redaktor NetMaster
3 min. czytania

Ponad dziesięć lat po wydaniu edytora wideo Final Cut Pro X firma Apple zaktualizowała go do wersji Final Cut Pro 11. Program obejmuje obsługę masek AI, generowanie napisów na osi czasu, edycję wideo przestrzennego i szereg ulepszeń przepływu pracy. Nowa wersja jest bezpłatna dla użytkowników dotychczasowej, początkujący mogą ją kupić za 299 dolarów; Final Cut Pro na iPada i Final Cut Camera na iPhone’a również otrzymały pewne aktualizacje.

Wiele nowych funkcji znacznie usprawnia edytor wideo, pisze The Verge. Szybkość i dokładność funkcji Maska magnetyczna w wersji na komputery stacjonarne jest imponująca: jednym kliknięciem myszy możesz wybrać obiekt i kontynuować edycję tylko tego obszaru ramki. Funkcja nie działa idealnie i wymaga drobnych poprawek ze strony użytkownika, ale warto też zwrócić uwagę na szybkość procesu: na MacBooku Pro ze starszym 10-rdzeniowym chipem M1 Pro tworzenie maski dla 45- drugi fragment zajmuje mniej niż minutę — znacznie dłużej niż w Adobe After Effects.

Ciekawą innowacją w Final Cut Pro 11 jest automatyczne generowanie napisów – opiera się ono na modelu językowym trenowanym przez Apple. Algorytm nie zawsze działa idealnie, ważne jednak, aby był wykonywany lokalnie, bez wysyłania danych do chmury. Standardowe możliwości programu nie obejmują stylizacji napisów – wymaga to stosowania wtyczek. Możliwe jest jednak wyszukiwanie fragmentu wideo według tekstu.

Aplikacja na iPada zawiera teraz ulepszenia oświetlenia i kolorów oparte na sztucznej inteligencji, które zadebiutowały w Final Cut Pro 10.8 dla komputerów Mac. W praktyce radzi sobie ze swoim zadaniem dość skutecznie; wzrosła liczba presetów w aplikacji, biblioteka ścieżek dźwiękowych została uzupełniona o nowe kompozycje. Aplikacja na tablet posiada teraz funkcję reakcji dotykowej podczas pracy z rysikiem Apple Pencil Pro; Dostępna jest także obsługa prostych gestów dotykowych. W wersji na iPada nadal brakuje niestandardowych ustawień kolorów i kontrastu (LUT).

Final Cut Camera oferuje teraz możliwość nagrywania wideo HEVC z profilem kolorów Apple Log bez konieczności włączania wymagającego dużej ilości miejsca na dysku kodeka ProRes. Obsługiwane jest również podgląd ustawień LUT podczas nagrywania. Wreszcie aplikacja posiada nowy wskaźnik poziomu – wskaźnik pochylenia i obrotu, który pomaga prawidłowo wykadrować ramę.

Udostępnij ten artykuł
Dodaj komentarz