Firma Apple ogłosiła dzisiaj, że wkrótce umożliwi klientom i niezależnym warsztatom korzystanie z używanych części podczas naprawy swoich urządzeń, co pomoże wydłużyć żywotność produktów i zmniejszyć ilość odpadów elektronicznych, zmniejszając wpływ na środowisko. Używane części zostaną skalibrowane fabrycznie i zapewniają taką samą funkcjonalność i bezpieczeństwo jak nowe, oryginalne części Apple.
„Zawsze szukamy nowych sposobów zapewnienia naszym klientom najlepszych doświadczeń przy jednoczesnym ograniczeniu naszego wpływu na planetę, a kluczową częścią tego jest projektowanie trwałych produktów” – powiedział John Ternus, wiceprezes ds. sprzętu w Apple. „Innowacje w projektowaniu i produkcji produktów umożliwią naprawy przy użyciu używanych części Apple bez narażania bezpieczeństwa i prywatności użytkowników. Cieszymy się, że możemy zapewnić naszym klientom jeszcze większy wybór i wygodę, jednocześnie pomagając przedłużyć żywotność naszych produktów i części.
W ciągu ostatnich dwóch lat Apple wykonało wiele pracy, aby zapewnić ponowne wykorzystanie takich części, jak czujniki biometryczne używane w funkcjach Face ID lub Touch ID. Począwszy od tej jesieni kalibracja oryginalnych części Apple, nowych i używanych, będzie przeprowadzana bezpośrednio na urządzeniach po zainstalowaniu części. Sam proces naprawy zostanie uproszczony – klienci i usługodawcy nie będą już musieli podawać numeru seryjnego urządzenia przy zamawianiu części do naprawy innej niż wymiana płyty głównej.
Proces weryfikacji autentyczności części i zbierania informacji na jej temat, często nazywany „parowaniem”, ma kluczowe znaczenie dla zachowania prywatności i bezpieczeństwa właścicieli iPhone’a. Apple rozszerzy funkcję blokady aktywacji na części iPhone’a, aby zapobiec użyciu części ze skradzionych urządzeń. Jeśli urządzenie w trakcie naprawy wykryje, że zainstalowana w nim część pochodzi z urządzenia z włączoną blokadą aktywacji, możliwości kalibracji tej części będą ograniczone.
Wraz ze wzrostem żywotności urządzenia Apple stara się dostarczać przyszłym właścicielom informacje o naprawach i zużytych częściach, które są wyświetlane w sekcji Części i Historia serwisowa w Ustawieniach iOS. Od jesieni 2024 roku będą tam pojawiać się informacje o używanych oryginalnych częściach zamiennych użytych do napraw.
W ciągu ostatnich pięciu lat Apple prawie podwoił liczbę centrów serwisowych, zapewniając dostęp do oryginalnych części i narzędzi Apple oraz szkoląc ponad 10 000 autoryzowanych dostawców usług Apple. Uruchomiony w 2022 r. program samodzielnej naprawy obsługuje obecnie 40 produktów Apple w 33 krajach i regionach w 24 językach. Zapewnia dostęp do podręczników, oryginalnych części Apple i narzędzi używanych w sklepie Apple Store i autoryzowanych centrach serwisowych Apple.