Amerykańskiej Gildii Aktorów SAG-AFTRA (Screen Actors Guild-Amerykańska Federacja Artystów Telewizyjnych i Radiowych) udało się osiągnąć porozumienie ze stowarzyszeniem producentów AMPTP (Sojusz Producentów Filmowych i Telewizyjnych) w szeregu kwestii, w tym dotyczących wykorzystania technologie sztucznej inteligencji w produkcji filmów i seriali oraz tantiemy z wyświetleń w serwisach streamingu wideo. Strajk, który trwał 118 dni, dobiegł końca.
Przeszkodą w negocjacjach między stronami okazały się generatywne technologie AI – z ich powodu scenarzyści strajkowali aż do września. Związek scenarzystów osiągnął porozumienie, które chroni ich przed atakami AI na zawód. W lipcu przedstawiciele studia oświadczyli, że przedstawili „rewolucyjną propozycję sztucznej inteligencji, która chroniłaby cyfrowe obrazy aktorów”. Urzędnicy SAG-AFTRA sprzeciwili się, że takie sformułowanie umożliwiłoby zeskanowanie aktorów drugoplanowych, opłacenie jednego dnia kręcenia, przekształcenie ich w postacie cyfrowe i używanie przez czas nieokreślony.
W ubiegły weekend po intensywnych dyskusjach producenci przedstawili „najlepszą i ostateczną ofertę”, ale została ona odrzucona: w programie sugerowano, że zeskanowane wizerunki aktorów, których praca jest opłacana powyżej minimalnej stawki, mogłyby zostać wykorzystane po ich śmierci bez ich zgody związku lub spadkobierców. Cech wymagał od producentów uzyskania pozwolenia na takie „przedstawienia”, a także płacenia za nie. We wtorek urzędnicy studia zgodzili się na wprowadzenie zmian w języku sztucznej inteligencji, co stanowi punkt zwrotny. Ostateczne warunki porozumienia nie zostały jeszcze opublikowane, ale Gildia Aktorów już zgodziła się na zakończenie strajku.
Ponadto zarówno scenarzystom, jak i aktorom udało się osiągnąć nowe mechanizmy tantiem podczas wyświetlania filmów i seriali na platformach streamingowych. Szef Gildii Aktorów, Duncan Crabtree-Ireland, powiedział, że w pierwotnym stanowisku „model biznesowy dotyczący transmisji strumieniowej z 2023 r. współistniał z modelem biznesowym z 1970 r., polegającym na płaceniu wykonawcom, pisarzom i innym kreatywnym osobom w branży”. I czas to naprawić.